خلاصه ماشینی:
"عصر نبوت مبارزه بر سر تنزیل قرآن بود و علی(ع) تا پای جاندر راه آن کوشید و پس از آن در دوران خلفا تلاش برای حفظ قرآن ونگاهبانی آن; و دوران حکومت آن حضرت، مبارزه بر سر تاویلقرآن بود، چنان که رسول خدا(ص) در حدیث مشهور خویش بدانتصریح کرده بود: «ان منکم من یقاتل علی تاویل القرآن کما قاتلت علی تنزیله وهو علی بن ابی طالب.
24 «ابن ابیالحدید معتزلی» در مقدمه شرح نهجالبلاغه خویشدرباره اهتمام علی(ع) به قرآن چنین مینویسد: «دیگر از علوم، علمتفسیر قرآن است که این علم از آن حضرتسرچشمه گرفته و هرچه هست از او گرفته شده و فرع وجود اوست.
ق، ج 2، ص 239; بدینصورت نیز وارد شده است: «ما نزلت آی الا و انا علمت فیمن النزلت واین النزلت و علی من نزلت; ان ربی وهب لی قلبا عقولا و لساناطلقا» ابوالنضر محمد بن مسعود السلمی العیاشی، تفسیر العیاشی،تحقیق هاشم الرسولی المحلاتی، المکتب العلمی الاسلامی، طهران، ج1، ص 17; السید هاشم بن سلیمان الحسینی البحرانی، البرهانفی تفسیر القرآن، موسس مطبوعاتی اسماعیلیان، قم، ج 1، ص1 ]«لسانا ناطقا» آمده است[.
ق، ج 1، ص 71; ابوالقاسم الحسین بنمحمد الراغب الاصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق وضبط محمد سیدکیلانی، دارالمعرف، بیروت، ص 13; جمالالدینمحمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، نسقه و علق علیه و وضعفهارسه علی شیری، الطبعالاولی، داراحیا التراث العربی، بیروت،1408 ."