Skip to main content
فهرست مقالات

عشق خواهی و مرد ستیزی، پارادوکسی فمینیستی

نویسنده:

(10 صفحه - از 36 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : رمان، عشق، راوی، داستان، زنان، مردان، مادر، فمینیستی، الساندرا، شخصیت‌های

خلاصه ماشینی: "نویسنده که خود متوجه ارزش اینبخش بوده،از زبان راوی می‌نویسد:«شاید فقط ازاینجاست که نوشتن این خاطرات اهمیت پیدا می‌کند،ولی من چگونه می‌توانستم دربارۀ آنچه قبل از آشناییبا او به سرم آمده بود،سکوت کنم؟»(ص 340) اما به رغم تلاش نویسنده برای توجیه لزوم وجود دوبخش نخست،این دو بخش از اطناب بیش ازحد،آسیب دیده است. -نویسنده در صفحات بعدی حکایت می‌کند کهچگونه جوان شروری به نام ماجینی با نوشتن نامه‌هایجعفلی عاشقانه و با نامی جعلی برای دختری ساده‌دل اورا دست می‌انداخته است و اینکه چگونه قهرمانداستان در دفاع از دوست خود با این جوان درگیرمی‌شود،اما به سبب ناآگاهی دوستش از اصل ماجرا،همان دوست را نیز از دست می‌دهد. (صص 53 تا 57)نویسنده از یاد می‌برد به خواننده توضیح دهد آیاماجینی به شرارت خود ادامه داد؟آیا دوست راوی،ناتالیاسرانجام حقیقت را دریافت؟ 2-غیبت غیر موجه شخصیت‌ها از پهنۀ داستانپیش از این به مهم‌ترین ضعف رمان،یعنی عدمحضور مهم‌ترین شخصیت داستان پس از راوی در نیمۀاول رمان اشاره کردیم،حال حتی اگر از عدم حضورشخصیتی به نام هروی بتوانیم چشم‌پوشی کنیم-کهالبته برای این غیبت شاید دلیلی بتوان آورد-غیبت‌هایناموجه دیگری نیز به چشم می‌آیند،نمونه‌ها از اینجمله‌اند: -در بخشی از داستان ملاقاتی میان راوی و پسری به نام کلائودیو،رخ می‌دهد. ایننکته جدای از گرایش‌های مردستیزانه و فمینیستیراوی نویسنده،ناشی از چه علت دیگری می‌تواندباشد؟ 4-نفوذ شخصیت و خاطره مادر به زندگی راوی الساندرا در طول رمان بارها به صراحت دربارۀشباهت شخصیت خود با شخصیت مادرش سخنمی‌گوید،اما نکته مهم شباهت این دو نیست بلکهکوشش ناخودآگاه الکساندرا برای همسان‌سازیسرنوشت خود با مادرش است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.