Skip to main content
فهرست مقالات

شناختی چند وجهی از زبان

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 58 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : زبان، کودک، شناخت، روان‌شناسی، کتاب، زبان شناخت، نماد، بافت، یونگ، رشد زبان

خلاصه ماشینی:

"گفت و گو با سیما وزیرنیا شناختی چند وجهی از زبان به نظر می‌رسد که میان«زبان شناخت»با متون دیگرزبان‌شناسی تفاوت‌هایی از لحاظ روش تدوین وجود داردخود شما این موضوع را چگونه می‌بینید؟ همین‌طور است. مثلایاکوبسون رشد بعضی واج‌ها و ترتیب ظهور آنها را درجریان زبان‌آموزی مطالعه کرده است؛فرانک پالمر بهویژگی فرضیه‌سازی ذهن کودک درباره زبان،مختصرتوجهی کرده؛چامسکی درباره رشد زبان کودک،نظریمعارض با دیدگاه رفتارگرایان،که نقش عمده را درآموزش زبان به تقلید می‌دهند،عنوان کرده استهمچنین او ذهن کودک را مجهز به نوعی دستگاهفرضیه‌ساز ذاتی می‌داند که مبنای دیدگاه‌های او دربارهویژگی ذاتی زبان است؛گازدن و دیگران بر مسئله رشدواژه و رشد معنی در زبان کودک تأکید داشته‌اند؛کارولچامسکی توالی رشد مهارت‌های زبان و استثناهای آنرا مطالعه کرده است؛روان‌شناسان علاقه‌مند به رشدزبان درباره کارکرد مراحل یک واژه‌ای و دو واژه‌ای وعبارات هاله‌ای سخن گفته‌اند،اما مجموعه اینها که تنهابخشی کوچک از اطلاعات ارایه شده در فصل رشد زباناست،به تنهایی اطلاعاتی پراکنده است و طبیعتا آنبزرگواران دور هم نشسته‌اند تا آنها را در طرح منسجمیگرد آورند،طرحی که رشد زبان را از مرحله پیش ازغان و غون که مربوط به محتوای زبان شناختی حرکتدست و پای نوزادان است تا چهار پنج سالگی یعنیمرحله‌ای مهم در رشد زبان،دربرگیرد. کنار هم چیدن این قطعات،پرکدن شکاف‌ها و انطباق کل الگوی به دست آمده بانظریه شناخت‌شناسی پیاژه و سپس تکمیل آن بادیدگاه‌های جامعه شناختی درباره نقش خانواده و همچنین استفاده از یافته‌های روان‌شناسی کودک دربارهتأثیر تماس عاطفی بر رشد زبان،موضوعا بخشعمده‌اش خارج از حیطه تخصص زبان‌شناسی است. آیا به حوزۀ روان‌شناسی از لحاظزبان علاقه‌مندید؟ هم از جهت زبان علاقه‌مندم و هم صرف نظر اززبان:حوزه مورد علاقۀ من برای مطالعه و کار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.