خلاصه ماشینی:
"فرهنگ تبلیغ (1) معاونت تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان درآمد: با توجه به اهمیت و حساسیت روزافزون مقوله تبلیغ دینی و پیوند عمیق آن با حوزههای مخلتف علوم و روشهای نوآمد به ویژه در عرصه اطلاعرسانی، بر آن شدیم تا در راستای رسالتخطیر خویش; یعنی، پاسداشت از اندیشه قویم دینی و تبلیغ بایسته آن از مآخذی همچون کتب، مجلات، رهتوشهها، گفتمانها، همایشها و گمانهزنیهای تبلیغی اثری موضوعی پدید آوریم تا ضمن ساماندهی به تجارب و دیدگاههای مبلغان محترم به نحوه عرضه فرهنگ تبلیغ به گونهای درخور، شکل دهیم تا هر یک از عناصر علمی این مجموعه در جای خود سامان یافته و مراجعه به آن میسر گردد.
چه جامعه کوچک خانواده چه جامعه بزرگ اجتماع - مطالب منبر باید از جهاتی متناسب زمان و مکان، سطح فهم مخاطب، نیاز مستمع، اهمیت و ضرورت خود مطلب و...
- مطرح کردن مباحثی که مبلغ خود به آنها عمل میکند، تاثیر بیشتر دارد.
- دعاهای پایان سخنرانی را میتوان از مطالب گفته شده در منبر همان روز استفاده کرد تا نقش نتیجهگیری از مباحث مطرح شده در منبر را داشته باشد.
- مبلغ بداند که نه شخصیت درونگرا و نه شخصیتبرونگرا برای تبلیغ به درد نمیخورد، بلکه شخصیتسالم لازم است، یعنی، شخصیتی که از همه انواع شخصیتها یک مقداری در وجودش هست که در ارتباط با هر گروه از آن مقدار استفاده میکند.
تنظیم سخنرانی - در مرحله اول باید توجه داشت که مطلب نباید فدای صنعت منبر شود.
مرثیه و روضه در تبلیغ - ذکر مصائب اهلبیت علیهم السلام ضروری است.
- سخنگفتن برای ایشان بسیار مهم است و لاجرم باید منطبق با ویژگیها و نیازهای در حال تحول آنها باشد."