Skip to main content
فهرست مقالات

به معلمی عشق می ورزیدم...

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 4 تا 11)

خلاصه ماشینی:

"درودیان:استاد کتابهایی که شما نوشته‌اید،مستقیما محصول تحقیقات شماست یا ضمن درسدادن هم از آنها استفاده می‌کردید،می‌خواهم بگویم کهتقریر کامل است یا تحقیق؟ مؤتمن:نخست باید بگویم که نیاکان من همگیاهل علم و تحقیق بودند و دیوان خطی آنها در اختیار من بود،من از همان کلاس ابتدایی با کتاب آشنا بودم وبا کتاب بزرگ شدم. بهخصوصو در جاهایی که لازم شده شواهد و مثالهاییبیاورید،این مثالها بسیار اهمیت دارند،در اینجامی‌خواهم توضیح بفرمایید که ضرورت نوشتن اینکتابها در چه بوده و آیا اینها کتاب درسی بوده‌اند یا نه؟ مؤتمن:وقتی من فارسی درس می‌دادم حسمی‌کردم که کتابهای مرحوم قریب یا بعضیهمکارانمان که کتاب درسی تهیه کرده بودند،خیلیذوقی نبود و گزیده‌ای از متون گذشته بود که ذوق شاگردرا برنمی‌انگیخت. درودیان:سؤال آقای انوشه این بود که این دوکتاب شما محصول کار تدریس شماست یا نه؟ مؤتمن:بله همان‌طور که گفتم این کتابها را بهصورت طرح در کلاس می‌گفتم و دانش‌آموزانمی‌نوشتند و بعد به پیشنهاد دوستان آن را به صورت دوکتاب درآوردم. با تمام این تفاصیل کتاب یکنویسنده ناچیزه و گمنام برنده جایزه اول اعلام شد،بهقول سعدی:{Sگاه باشد که کودکی نادان#به غلط برهدف زند تیریS}(به تصویر صفحه مراجعه شود)انوشه:استاد!شما نمونه اشعاری را که انتخابکردید همان‌طور که فرمودید مثل فرخی،عنصری یامنوچهری برخلاف ناصر خسرو،اینها شعرشان خالی ازپند و اندرز است و پراز شادخواری و میگساری است،نظر خود شما دربارۀ این گونه اشعار چیست؟ مؤتمن:به نظر من خوان گستردۀ ادبیات هر چندرنگین‌تر،باارزش‌تر. محمد خانی:مطالب شما با چه اسمی به چاپمی‌رسید؟ مؤتمن:مرحوم ابو القاسم حالت در روزنامۀ تلاششرح حال مرا زیر عنوان نویسندگان روزنامۀ امید نوشتهکه البته یک مقاله‌اش دربارۀ من است با همان امضایمستعار."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.