Skip to main content
فهرست مقالات

نقد داستان دپ شاهانه

نویسنده:

(2 صفحه - از 90 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : داستان دپ شاهانه، داستان، خواننده، منظر راوی دانای کل، راوی دانای کل، نشانۀ راوی دانای کل، روایت، جنگ، مرد، فضای احساسی براین داستان، شخصیت‌ها، متن، منظر، معنای داستان، روایت داستان، فضای داستان خواننده، روایت دانای کل، منظر دانای کل، احساس، داستان جنگ و عواقب ناشی، نشانۀ، ابتدای، عناصر داستانی، محور افقی، خواننده داراری بار معنایی، داستان و سلبقدرت تخیل خواننده، محور مضمون، منظر روایت، حالا، احساسات و عواطف خواننده

خلاصه ماشینی: "برگزیدن منظر راوی دانای کل برای روایت اینداستان هم در همین جهت صورت گرفته است و مجموعشدن عناصر داستانی حول محور مضمون اثر در نوع خودمی‌تواند امری مثبت قلمداد شود. مثلا در ابتدای داستان نوع داد و فریاد تبلیغی که مرد برای ترغیب مردمبه حرید راه انداخته است،اولا با نوع جنس عرضه شدهکه بعدا مشخص می‌شود چیست،همخوانی ندارد و درثانی باعث می‌شود که برخلاف فضای داستان خوانندهدر چند بند اول دچار نوسانات احساسی شود،چرا که دربنددوم،با دانستن اینکه مرد«جلو یک ساختمانرمبیده و سوخته»بساطش را پهن کرده است. باادامۀ داستان و آشکار شدن این که فضای ساخته شدهدر شهر کابل است باز سنیگینی غالب می‌شود،با اینتوضیح که سنیگینی اخیر با انگشت نشانۀ راوی دانایکل که درست احساسات و عواطف خواننده را نشانهگرفته است ایجاد شده و او را درجا میخکوب کرده است. تا جایی که در پی اثبات مفهومخشونت و فقر ناشی از جنگ علاوه برتوسل به آنچه کهگفتیم سعی کرده است با اقتدار نگذارد شخصیت‌ها ازسرنوشتی که به آنها تحمیل شده است،تخطی کنند ونقشی در سرنوشت خود داشته باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.