خلاصه ماشینی:
"این جایگاه را برای علی (ع) دربارة قرآن، روایات بسیاری رقم زده است که ارجمندترین آنها، حدیث متواتر «ثقلین» است که به مقتضای آن علی (ع) و آل علی (ع) همراه با قرآناند و در کنار قرآن و در جهت تبیین و تفسیر آن؛ و معارف متشعشع قرآن و آموزههای آفتابگون علی (ع) و فرزندانش، در جهت هدایت و سعادت انسان باید در هماره تاریخ دوشادوش هم حرکت کنند.
بنابراین آنچه در آن مصحف بوده، وحیانی بوده است و اما همه قرآنی، علامه سیدجعفر مرتضی عاملی پس از آنکه نقلهاو گزارشهای بسیاری را دربارة چگونگی مصحف علی (ع) آورده، نوشتهاند: بدینسان روشن شد که مصحف علی (ع) با قرآن موجود هیچگونه تفاوتی نداشته است، و تفاوتهای یاد شده و افزونیهای دیگر تفسیر و تأویل آیات بود و نه جز آن.
(107) مولی فتحالله کاشانی پس از آنکه روایت را ترجمه کرده، نوشتهاند: والحمدلله و المنه که در آخرالزمان دولت آل محمد علیهم صلواتالله الملک المنان به ظهور خواهد رسید و حق از باطل امتیاز خواهد یافت، در زیر چرخ برین علیرغم دشمنان بدسگال بیدین و از صادق صلواتالله علیه و علی آبائه و اولاده الکرام این بیت منقول است: لکل اناس دوله یرقبونه و دولتنا فی آخرالدهر تظهر هرکسی را دولتی از آسمان آمد پدید دولت آل علی آخر زمان آید پدید(108) آنچه تا اینجا آوردیم اندکی بود از بسیار، این گلگشت در بوستان علی (ع) و در فضای جاننواز سخنان علیبن ابیالطالب (ع) در تفسیر و تأویل آیات قرآن را با یاد یار به فرجام آوردم."