چکیده:
پژوهش حاضر بدنبال تعیین وضعیت انگیزش شغلی معلمان با توجه به سبک رهبری مدیران در مدارس متوسطه دخترانه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 87-86 اجرا شده است . روش تحقیق ، از لحاظ هدف ، کاربردی ، و از لحاظ نوع ، توصیفی -همبستگی می باشد. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی وابسته به محتوا استفاده شده است و به نظرات افراد متخصص اکتفا شده است.برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کر و نباخ استفاده شده است.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان شاغل در مدارس دخترانه متوسطه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 87-86 که به تعداد 27 نفرمدیرو معلمان 623 نفر می باشد حجم نمونه آماری شامل 27 نفر مدیر و 125 نفر معلم می باشد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.
نتایج نشان دادند که اغلب مدیران مدارس دخترانه ارومیه از سبک توجیهی استفاده می کنند و وضعیت انگیزش شغلی نسبتا بالا در میان معلمان برقرار است. انگیزش شغلی معلمان با بلوغ آنان رابطه ندارد . تفاوت معنی دار بین نمره های بلوغ معلمان بر اساس سبک های رهبری مدیران دیده نشد .انگیژش شغلی معلمان بر اساس سبک رهبری مدیران متفاوت نیست . بین سبک رهبری مدیران در ناحیه 1 و 2 و همچنین بین انگیژش شغلی معلمان در ناحیه 1 و 2 تفاوت معنی دار دیده نشد . سبک رهبری مدیران مدارس دولتی و غیر دولتی متفاوت است . بین میزان بلوغ معلمان در مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت معنی دار دیده نشد . همچنین بین انگیزش شغلی معلمان در مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت معنی دار وجود ندارد
Current study has been carried out in order to investigate teachers' job motivation regarding managers' leadership style in the girls' high-school in the educational year (1386-1387) in Urmia city.
The second method regarding the objective is practical، and descriptive and correlative in nature. In order to collect the data، three realized questionnaires including job motivation with thirty clothed answer questions، a followers' maturity one with ten closed answer، and finally a leadership style questionnaire with twenty closed answer questions were used. Content based validity is used to determine the validity of the questionnaire. Based on scientific texts and theories، they were regulated and delivered to experts on education، adviser and consultant professor. Obtaining their approval the questionnaires were conducted. Concerning the reliability of the questionnaires Cornbach's Alfa test was utilized.
The statistical population included all the managers (27)، teachers (623) people. Statistical sample size was 27 managers and 135 teachers which randomly selected. To test the normal distribution of variables Kolmogorov-Smirnov was conducted. Through descriptive and inferential statistics the collected data were analyzed. In order to test hypothesis and answer the tresearch questions، parametric and non-parametric tests including: t-test، variance analysis، chi-square test، and person correlation were used. For analyzing the data SPSS software was utilized.
Results showed that most of the managers in girls' high-school in Urmia use explanation style، and job motivation among teachers are high. There is significant difference between teachers' maturity points and the managers' leadership style. The teachers' job motivation based on managers' leadership style is not deferent. No significant difference was observed between managers' leadership styles and the teachers' job motivation in district one and two. No significant difference between teachers' job motivation in governmental and private school was observed.
خلاصه ماشینی:
"بررسی وضعیت انگیزش شغلی معلمان با توجه به سبک رهبری مدیران در مدارس دکتر صادق ملکی 1 رحیمه پور حیدر 2 چکیده: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد شبستر کارشناس ارشد مدیریت آموزشی واژه های کلیدی: مقدمه: ترقی و پیشرفت جوامع در گرو نوع و چگونگی فعالیتهایی است که در مدارس انجام می گیرد .
همچنین با مطالعه انگیزش شغلی معلمان نسبت به نیازها و علل رفتارهای آنان وقوف پیدا کرده و متناسب با روحیات معلمان و تفاوتهای فردی آنان سبک رهبری مناسب را پیشنهاد نمود تا شاید به این طریق بتوان در تحقق هدف های آموزش و پرورش و متعاقب آن پیشرفت و توسعه کشور گام مؤثری برداشت لذا پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به سوالات و فرضیات ذیل است: 1- بین انگیزش شغلی معلمان با بلوغ آنان در مدارس متوسطه دخترانه ارومیه رابطه وجود دارد.
7- براساس نتایج آزمون خی دو انجام شده ، بین سبک رهبری مدیران مدارس دخترانه متوسطه دولتی و غیردولتی تفاوت معنی داری وجود دارد ، که این نتیجه با نتیجه پژوهش فرشبافان (1384 ) مغایرت دارد و با نتایج تحقیق سلمانی ( 1372 ) مطابقت دارد .
10- براساس نتایج آزمون t انجام شده بین انگیزش شغلی معلمان در مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت معنی دار دیده نشدکه نتیجه تحقیق غفاری(1375 ) را تائید می کند به نظر می رسد عوامل دیگری از جمله سابقه خدمت – حقوق و مزایا و فرهنگ سازمانی حاکم ، بر میزان انگیزش معلمان در دو نوع مدرسه موثر باشد که در این پژوهش به آنها پرداخته نشده است ."