Skip to main content
فهرست مقالات

روش شناسی نقد ادبیات داستانی

سخنران:

خلاصه ماشینی:

"یکی از انتقادهایی که به عنوان مثال به استاد زرین کوب واردمی‌شود همین است،در حالیکه در نقدهایی که امروز می‌بینیم،متوجه می‌شویم که نقد ظاهرا جسارت آمیز است اما در عمل نوعیمحافظه‌کاری است،یعنی دربارۀ خود اثر قضاوت نمی‌شود و سعیمی‌کنند این مسئله را صرفا با تحلیل یا تأویل ادبی یا ساختار شکنی ومباحث دیگر بپوشانند،حال آن که باید دربارۀ خود اثر هم صحبتکرد وگرنه این که نسبیت اندیشی را آن قدر گسترش دهیم که هرچیزی در آن جای بگیرد،دیگر نسبیت اندیشی نیست،بلکه هرج و مرجیاست که دیگر نمی‌توان آن را ادبیات نامید. آیا اینها هم در پیشبرد نقد ادبی و به خصوص رمان تأثیریداشته‌اند یا نه؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)ابراهیم زاهدی مطلق:با توجه به این که اصولا ادبیات قابلتعریف نیست و ما نمی‌توانیم تعریف مشخص و جامع و مانعی ازادبیات،به خصوص وقتی وارد حوزۀ شعر می‌شود بدهیم،چگونه(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%05412AMKG054G% مسئله ادبیت یک اثر برای یک منتقد روشن می‌شود،جز آن که فقطبه مدد تواناییهای شخصی و سلیقۀ شخصی بتوان به این نکته دستیافت،معیار دیگری نداریم. (به تصویر صفحه مراجعه شود)تقی زاده:دربارۀ نقدی که از ملکوم کاولی دربارۀ ادموندویلسون در اینجا خواندم و این که این نقد در کدام یک از اینتقسیم بندیها جای می‌گیرد،می‌توان آن را جزو«نقد کلی‌نگر دربارۀداستانی نوشته شده باشد،بکله نقدی است که ملکوم کاولی بر رویکتاب نامه‌هایی در باب ادبیات و سیاست اثر ادموند ویلسون نوشتهاست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.