چکیده:
از جمله معضلات اساسی جامعه ما در جهت دستیابی به توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ضعف وجدان کاری یا تعهد کاری در میان بخش قابل توجهی از شاغلین کشور است و این موضوع به عنوان یک مسئله اجتماعی مطرح شده است زیرا ضعف تعهدکاری به عنوان واقعیتی بالفعل (شیوهای از رفتار) در جامعه وجود دارد که از دید عاملان اجتماعی به ویژه حاملان ارزشهای رسمی جامعه به عنوان مسئله اجتماعی مطرح شده است که قابل حل میباشد. از سوی دیگر کاوش دربارة پایگاه وجودی نیروی تعهد کاری در سلسله مراتب ادراکی شاغلین و پیبردن به ساز و کار تأثیرگذاری آن مقدمهای ضروری برای هر گونه برنامهریزی و اجرای سیاستهای مناسب در جهت ارتقای تعهد کاری است. به نظر میرسد ایجاد تقویت و تسریع تعهد کاری در عرصه های مختلف جامعه پیآمدهای مثبت فراوانی داشته باشد. بر همین اساس هدف از این مطالعه بررسی ارتباط تعهدکاری با رضایت شغلی کارکنان شرکت سهامی بیمه ایران استان آذربایجانشرقی میباشد. تحقیق حاضر با مطالعه روی 55 نفر از کارکنان شرکت سهامی بیمه ایران مرکز استان آذربایجانشرقی انجام گرفته است، روش تحقیق پیمایشی از نوع همبستگی بوده و از نظر زمانی یک مطالعه مقطعی میباشد. گردآوری دادهها به صورت میدانی و تکمیل پرسشنامه انجام گرفته است و از طیف لیکرت برای اندازهگیری رضایت شغلی و تعهدکاری استفاده شده است. دادهها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای Corellation و Anova t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بررسیها نشان داد که متوسط سن کارکنان 63/718/33 بوده و 8/77 درصد از کارکنان شرکت بیمه مذکر و 2/22 درصد مونث بودند، 7/71 درصد کارکنان متأهل و 3/28 درصد مجرد بودند. کارمندان با عناوین رئیس اداره، معاون مسئول دایره و کارشناسان مشخص گردیدند که بیشترین درصد مربوط به کارشناسان بود (6/42). از نظر میزان تحصیلات، کارمندان دارای مدرک دیپلم و لیسانس، بیشترین درصد را به خود اختصاص داده بودند (2/35)، از نظر وضعیت استخدامی کارمندان رسمی بیشترین درصد را دارا بودند (9/50%).بر اساس نتایج به دست آمده متوسط میزان تعهدکاری کارکنان شرکت بیمه 3/10 51/50 و متوسط میزان رضایت شغلی کارکنان 44/7 28/59 بود نتیجه اینکه بین تعهدکاری و رضایت کارکنان همبستگی مستقیم وجود دارد ( 000/0=p) به این معنی که با افزایش رضایت شغلی کارمندان تعهد کاری آنها نیز افزایش پیدا میکند.
خلاصه ماشینی:
"عوامل مؤثر بر ضعف تعهدکاری «حبیبی» به بررسی تکامل تعهد کاری در سه سطح ملی ، سازمانی و فردی در ایران پرداخته و عوامل و شالوده های عدم تعهد کاری را در ایران محور بحث خود قرار داده و معتقد است، در سطح ملی یا اجتماعی در جامعه ایران ذهنیت افراد کمتر به سمت دستیابی به رشد و توسعه بیشتر از طریق افزایش میزان کار و تولید سوق یافته است و علت آن فاصله موجود بین منافع حکومت یا جامعه با منافع فرد و بالطبع از بین رفتن انگیزه برای کار و تولید بیشتر است، بطوری که در بعد اقتصادی و اجتماعی وجود درآمدهای سرشار ناشی از صدور نفت خام یا مواد اولیه بدون پردازش و عملیات تبدیلی و به دنبال آن توزیع و تزریق درآمدهای بدون هیچگونه فعالیت ، فرهنگ کم کاری و تخریب تعهد کاری را شامل شده است.
مقایسه میزان تعهدکاری با نوع سمت کارکنان میزان تعهدکاری در کارکنان با سمت رئیس اداره 53/57 ، معاون 51/51 ، کارشناس 77/49 و سایر سمتهای شغلی 80/48 بوده است که طبق آزمون تحلیل واریانس انجام شده مقدار 34/1 F= و27/0 P= تفاوت میزان تعهدکاری به لحاظ نوع سمت کارکنان شرکت بیمه معنی دار نمی باشد، یعنی رئیس اداره به همان میزان تعهد کاری دارد که سایر کارکنان سازمان."