چکیده:
دنیا پس از سال ها تجربه به این نتیجه رسیده است که اگر کشوری بخواهد در اقتصاد پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید از منابع انسانی کاردان، متخصص، ماهر، با انگیزه، نوآور و خلاق برخوردار باشد. اگر نتوانیم نیاز های رفاهی و معیشتی نیروی کار، نظام شایسته سالاری عدالت و انصاف را براساس یک نظام جامع ارزیابی عملکرد در سازمان ها عملی سازیم به افزایش بهره وری امیدی نمی توان داشت. واژه کیفیت زندگی کاری بطور مکرر بعنوان یک شاخص کیفیت تجربیات انسانی در محل کار مورد استفاده قرار گرفته است. مدیران بطور روز افزونی این انتظار درست را دارند که بهره وری در سازمان می بایستی تسهیلاتی را ایجاد نماید که کیفیت زندگی کاری اعضاء سازمان حفظ گردد. مفهوم کیفیت زندگی کاری بیانگر اهمیت و احترام قائل شدن برای مردم در محیط های کاریشان است.
در این مقاله به ارتباط بین بهره وری و کیفیت زندگی کاری پرداخته شده است. این دو مقوله بخش مهمی از هفت معیار ارزیابی عملکرد کلی هر سازمان می باشند که نیاز به ارزیابی و اندازه گیری دارند. بدین منظور، ابتدا تعاریف مختلفی در زمینه بهره وری و کیفیت زندگی کاری ارایه شده و در ادامه با استفاده از مطالعه موردی انجام گرفته در یک شرکت تولیدی به بررسی ارتباط بین این دو مقوله پرداخته می شود. نتایج حاصل از این مقاله، وجود رابطه معنی داری را بین بهره وری کل، بهره وری نیروی کار و کیفیت زندگی کاری را در شرکت مذکور مشخص ساخته و میزان همبستگی و ارتباط بین آنها را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"- efficiency - efficiency - innovation - innovation - profitability - profitability - productivity - productivity - quality - quality - quality of work life - quality of work life شکل 1- مدل سیستمهای مدیریت تعدیل یافته( سینک و تاتل ،1998 ) تعریف بهرهوری برای بهرهوری تعاریف مختلفی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود: - بهرهوری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول برمقدار یاارزش یکی از عوامل تولید بدست میآید.
تکنیک 1 2 1(MCP/PMT) در این تحقیق به منظور تلفیق نتایج حاصل از اندازهگیری شاخصهای مختلف در هر یک از معیارهای عملکرد شرکت(بهرهوری کل، بهره وری نیروی کاروکیفیت زندگی کاری) از تکنیک اندازهگیری بهرهوری و عملکرد چند معیاره (MCP/PMT)، که یکی از پراستفادهترین تکنیکهای اندازهگیری عملکرد در سطوح مختلف سازمانی و وظیفهای در شرکتها میباشد، استفاده شده است.
با توجه به اینکه برای ارزیابی هر یک از معیارهای عملکرد سازمان، شاخصهای مختلفی وجود دارد و هر شاخص براساس یک واحد متفاوت بیان میشود، این تکنیک نتایج حاصل از اندازهگیری شاخصهای مختلف را در قالب یک شاخص بیمقیاس شده تلفیق کرده و موجب درک صحیح مدیران از سطح عملکرد کلی شرکت میشود.
شکل 2 - چهارچوب کلی تحقیق شاخص های ارزیابی شده در تحقیق در این تحقیق بدلیل محدودیتهای دستیابی به دادهها در شرکت مذکور، تمام شاخصهایی که برای اندازهگیری بهرهوری کل، بهره وری نیروی کارو کیفیت زندگی کاری به کار برده میشوند، بیان نشده است."