Skip to main content
فهرست مقالات

زبان فارسی را خوب بشناسیم و خوب بشناسانیم

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : زبان فارسی، نا، جمله، فعل، کتاب، کتاب زبان فارسی، مسند، متمم، کتابهای زبان فارسی دورۀدبیرستان، املا، مفعول، بشناسانیمدربارۀ ارزش زبان فارسی، خوب، کودکان، کلمۀ، دانش‌آموزان، گذرا، دستور زبان فارسی، اسم، فعل مرکب، مقدمۀ کتابهای زبان فارسی، مرکب، حذف، کتاب فارسی سال، صفت، ارزش، کتاب دستور زبان، نقش مسند، کتابهای راهنمایی، متمم فعل

خلاصه ماشینی: "برای نمونه فعل«نشست»که در کتاب سالاول،ص 54،نا گذر است،در تمرینهای کتاب سال دوم جمله‌ایاست با فعل«می‌نشیند»که با توجه به حال و هوای جمله نمی‌توانآن را دو جزیی دانست،بلکه جزء سومی لازم دارد که علی الظاهر قیداست(قید مکان،و طبق تعریف و خصوصیت قید می‌توان آن راحذف کرد)ولی وجودش اینجا لازم است،یعنی بدون آن این جملهکمبود دارد و به قول دانش‌آموزان«انگار این جمله یک جوریاست». همچنین فعل«خرید»که در کتاب راهنمایی فقط مفعولمی‌خواهد:پرویز کتابی خرید12،در دبیرستان هم مفعول می‌خواهدهم متمم:کتاب را از کتابفروشی خریدی؟13 آیا بهتر نیست بحث گذرا و نا گذر را به همان داشتن مفعول یانداشتن آن ختم کنند و بقیه را به این صورت مطرح نمایند که فعلهابه مناسبت جمله یا داشتن خصوصیتی،گاهی نیاز به جزء دیگریدارند که آن متمم یا مسند است. برایمثال جمله‌هایی که به دلیل داشتن فعلهایی خاص(که معنای اولیهخود را به مناسبت جمله از دست داده‌اند و به قول مرحوم دکترخیامپور فعلهای ناقص معنایی هستند)14هم به مفعول محتاج‌اند همبه جزء دیگری که تا چند سال قبل آن را تمیز می‌نامیدند و اکنون آنرا مسند می‌گویند: (به تصویر صفحه مراجعه شود)لسان الغیب که به حکم دستور سنتی تمیز است اینجا مسندمی‌شود. البته به نظر نگارنده تمیز هم اسم درستی نیست(یادآورمی‌شود دکتر خیامپور این نقش را متمم فعل ناقص نامیده‌اند)16،زیراتمیز بنا به تعریفی که در دستور زبان عربی دارد کلمه‌ای است کهبرای تکمیل بیشتر رفع ابهام از معنی جمله می‌آید نه برای رفعنقص و جبران کمبود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.