Skip to main content
فهرست مقالات

جامی از خمخانه ای

نویسنده:

(6 صفحه - از 138 تا 143)

کلید واژه های ماشینی : دکتر دزفولیان، معنی، شعر، عود، عاشقان، مرد، عشق، انصاف، زلف، مفهوم کنایی مصراع، مفهوم کنایی، مصراع دوم، ذکر، قلم دکتر کاظم دزفولیان، انسان، دکتر کاظم دزفولیان در سال، سبب، معنی بیت، به‌معنی، معنای نهایی مفهوم کنایی، مصراع دو، ابیات با شماره صفحات، به کنایه، مصراع اول، معنای بیت روشن، توضیحات می‌توان بیت، توجه به ابیات، جان به دست غمزه، راه عشق، لازم

خلاصه ماشینی: "لازم به ذکر است که«عود زار»را با دو شکل ابهامی زیر می‌توان در نظر گرفت:1-به صورت ترکیب وصفی2-زار، قید حالت برای عودحال با این توضیحات شعر را می‌توان این گونه معنی کرد:کسی عود می‌سوزاند و کسی هم از خوشی آخ(آخ جان، بیان لذت)می‌زد(می‌گفت)به کنایه احساس خوشی و لذت می‌کرد و آن عزیز نامدار به مرد گفت همین که آخ(آخ جان، بیان لذت)از زبان تو جاری شود عود هم سوخته است، یعنی لذت تو به اندازه زمانی همان آخ گفتن بیشتر نخواهد بود. 21-شیخ بود او در حرم پنجاه سالبا مریدی چهارصد صاحب کمال(بیت 160)معنای بیت روشن است و نیاز به هیچ توضیح و تفسیری نیست، اما سخن بر سر تصحیح این بیت و بیتهایی از این دست است که این بیت صرفا به عنوان نمونه ذکر می‌شود، زیرااز این موارد در کتاب کم نیست و ای کاش در تصحی آثار، رسم بر این بود که پس از تصحیح بیت، توضیحات لازم نیز داده می‌شد تا خواننده دلیل گزینش واژه‌ای بر واژه یا واژه‌های دیگر را می‌فهمید و آنگاه پذیرش یا عدم پذیرش آن با آگاهی بیشتر صورت می‌گرفت و از حدس و گمان آزار دهنده به آرامش یقین دست می‌یافت که متاسفانه این گونه نیست، و اینک نگاهی به بیت:با توجه به اینکه در نسخه«م»، «اندر»ضبط است، ولی دکتر دزفولیان«در»را ترجیح داده، بیت را به شکل فوق ضبط کرده‌اند، حال سؤال اینجاست که اگر منظور از معنای بیت این است که شیخ پنجاه سال و با چهار صد مرید صاحب کمال در حرمبود، به کنایه عبادتی پنجاه ساله داشت و یا عابدی پنجاه ساله بود، همانا«اندر» شاعرانه‌ترین است و یا حداقل فرقی نمی‌کند و اگر منظور جز این است لااقل توضیح می‌دادند و تفاوت را برای خواننده روشن می‌کردند و همین گونه است ابیات 234، 392، 499 و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.