Skip to main content
فهرست مقالات

نقد دانشگاهی در ایران

نویسنده:

(12 صفحه - از 26 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : نقد، ادبی، نقد ادبی، ادبیات، دانشگاهی، بلاغی، نقد دانشگاهی، شعر، نقد آکادمیک، متن

خلاصه ماشینی:

"آیا این پژوهشها فایده‌ای در نقد ادبی دارند؟ نکته اینجاست که برای نقد یک اثر ادبی ما باید آن را بشناسیم وپرسشی که قابل طرح است این است که برای شناخت،و پیش ازشناخت کامل یک اثر ادبی،تا چه حدی آگاهیهای غیرادبی برای ماضرورت دارند؛مثلا تاریخ،آگاهیهای غیر ادبی است،و این تا چهمیزانی لازم است؟آیا اصلا لازم است؟دانستن زبانی که اثر به آنزبان و در آن زمان پدید آمده،مثل آگاهیهای لغوی و صرفی و نحوییا اصولا خود شناختن یک متن صحیح و منقح آیا لزومی ندارد؟اگراثری در قرنهای گذشته پدید آمده باشد آیا لازم نیست ما چیزیدربارۀ قراین تاریخی آن بدانیم؟آیا لازم است از کتابهایی که مؤلف وشاعر مطالعه کرده و نوع جامعه‌ای که در آن زیسته و از اندیشه‌هایفلسفی او آگاه باشیم یا نه؟به قول دیچز:آیا منتقد علمی همیشهمی‌تواند فقط با ابزاری از قبیل وقوف بر ساختمان اثر،تصویرپردازیها،قالبهای شعری و امثال اینها کار نقد را انجام دهد؟حقیقت این استکه وقتی با ادبیات ارتباط داشته باشیم و کمی آن را بشناسیم،هنگامیکه با آثار قرون گذشته برخورد می‌کنیم،همیشه احساس گذشته در ماوجود دارد و نمی‌توانیم از توسل به آن و استفاده از آن خودداریکنیم،دست‌کم به طور ناخودآگاه نمی‌توانیم. فروزانفردر مقدمه سخن و سخنوران از ضرورت التفات به نقد بلاغی حرفمی‌زند ولی عملا در کل کتاب از این نوع نقد استفاده نمی‌کند،چرا؟(به تصویر صفحه مراجعه شود)محمود فتوحی:من فکر می‌کنم تصور آقای بشردوست ازبلاغت در یک محدوده بسته سنتی است،در حالی که به بلاغت اگربا نگرشهای نوین نگاه کنیم،مثلا اگر بحث ایماژ را در نظر بگیرید،شناخت ایماژ در سیر تحولش در مکتبهای مختلف یک بابی بازمی‌کند که می‌تواند ما را به همان نگرشی که شما دنبال آن هستیدبرساند،مثلا نگرش آندره برتون و سوررئالیستها به ایماژ با نگرشعبدالقاهر جریانی خیلی تفاوت دارد و این نگرش ناشی از نوع نگاهو جهان‌بینی آنهاست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.