Skip to main content
فهرست مقالات

بیراهه ادبیات فارسی در نظام آموزشی ایران

نویسنده:

(8 صفحه - از 42 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : ادبی، ادبیات، ادبیات فارسی در نظام آموزشی، معلم، آموزش، ادبیات فارسی، بیراهۀ ادبیات فارسی در نظام، شعر، سال درس ادبیات فارسی، کتاب

خلاصه ماشینی:

"شاید به همین دلیل است که حتی مؤلفین کتابهم،همان‌طور که ذکر شد،هدف خود را از تدوین،آشنایی دانش‌آموزبا مباحث جدید نقد ادبی و تحلیل متون کلاسیک و معاصر ذکرمی‌کنند،نه آشنایی با اوزان و بحوری که به خاطر سپردن اسامینامأنوس آنها وقتی طولانی می‌طلبد تا چه رسد به اینکه بخواهندوجوه تسمیه بحور و اوزان را هم به یاد بسپارند. اما آیا نمی‌توان این شیوه کهن را بههمان تحصیلات دانشگاهی حواله کرد و گوش و ذهن دانش‌آموزان رااز طریق روخوانی و حفظ اشعار،یعنی به طور بی‌واسطه و درونی بانظم‌آوایی و هجایی اشعار آشنا ساخت و کم‌کم قدرت تشخیصموسیقی و ساختار کلام منظوم را در ذهن او تقویت کرد؟به نظرنگارنده این همان روشی است که در ضمن آموزش کتابهای زبان وادبیات فارسی عمومی و اختصاصی می‌توانست دنبال شود. دبیران ادبیات در نشستهای گروهی خود چه در منطقه،چه درمدرسه و چه اداره‌کل،حقیقتا به هیچ ضرورت روشن و واضحیجهت آموزش این مطالب به دانش‌آموز نمی‌رسند،مگر ادعاهایگزاف و اهداف پرزرق و برق و دهان‌پرکن مسئولین امر که فقط درحد همان کلمات چاپی در مقدمه کتاب قابل تحقق است نه درواقعیت خارجی و ممکنی به نام مدارس و دبیرستانهای دو نوبته وپرجمعیت ما. 6-بالاخره اگر با یک تجدیدنظر در وضعیت درس انشاء کهنقش عمده‌ای در فهم اندیشه ادبی داشته و دارد،بار دیگر این درسرا احیا کنند و برعکس قواعد دستوری و زبان‌شناسی را فراتر ازمباحثات و منازعات نظری در مراکز دانشگاهی وارد کتابهایادبیات و زبان فارسی نگردانند و تا رسیدن به یک وضعیت روشن وپایدار در این مقوله،به همان شیوه نئوکلاسیکی که تا اوایل دهههفتاد مجرا بود،بازگردند و ذهن دانش‌آموز را از تشتت وسرگردانی میان مباحث درهم‌آمیخته زبان‌شناسی،املاء نگارش ودستور برهانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.