Skip to main content
فهرست مقالات

من با تحقیق خودم سلوک می کنم

مصاحبه شونده:

(18 صفحه - از 4 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : تصوف، فلسفه، عرفان، فارسی، پورجوادی، اسلامی، شعر، تاریخ، کتاب، فکر

خلاصه ماشینی:

"این عدم توجه شمابه کربن،ناشی از این نبود که به تفکر هایدگر که کربن از آنجا شروعکرده و بعد به فلسفۀ اسلامی آمده،توجه نداشتید؟و اگر در ایرانبگوییم که دکتر فردید روایت ایرانی هایدگر را عرضه می‌کرد،شماهیچ وقت در طول سالهای تحصیلتان با دکتر فردید و این روایتایرانی همایدگر آشنا نشدید؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)پورجوادی:در دانشگاه تهران که بودم سه سال سر کلاسهای&%05904AMKG059G% دکتر فردید و باید بگویم به غیر از سی یا چهل نکته قابل تأملکه دکتر فردید به صور مختلف تکرار می‌کرد،شما نمی‌توانستید بارفتن به کلاسهای او چیزی راجع به هایدگر یاد بگیرید. آیا گمان نمی‌کنید که این نگاه کردنفلسفی به تصوف و عرفان موجب شده شما فلسفه را نوعی ابزارتلقی کنید و کمتر به خود فلسفه توجه کنید؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)پورجوادی:وقتی می‌گویید ادبیات،باید توجه داشته باشید آنچیزی که ما به آن ادبیات می‌گوییم،با آن چیزی که فرنگیها به آنادبیات می‌گویند،دقیقا یکی نیست. به طور مثال برای من که به تاریخ حنابله و اصحاب حدیثعلاقه‌مند هستم تا پیش از خواندن کتاب رؤیت ماه در آسماان مسئلۀرؤیت،یک مسئله‌ای بود که تحت تأثیر تفکری که در کتابهای تاریخفلسفه نوشته می‌شود،مسئله‌ای بی‌اهمیت و از سر قشری‌گریمعتقدان به آن بود،یا اینکه همۀ آنچه که منسوب به حنابله است بهگونه‌ای نگاه قشری به آن می‌شد و گفته می‌شود که این افکار،قشریاست و اصلا باید دور ریخت و در تاریخ فلسفه و فکر نباید نوشت وبدان نباید توجه نشان داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.