Skip to main content
فهرست مقالات

بیگانه آشنا: روانکاوی و نقد ادبی

نویسنده:

(12 صفحه - از 26 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : روانکاوی ،روانی ،ادبی ،نقد ،نقد ادبی ،فروید ،هملت ،نقد روانکاوانه ،روانکاوی و نقد ادبی ،بیمار ،داستان ،ادبیات ،رؤیا ،خواننده ،متن ،مادر ،ناخودآگاه ،زن ،شخصیت ،هویت ،ذهن ،منتقد ،ضمیر ناخودآگاه ،دیدگاه ،شکل ،کتاب ،اثر ،روانکاوی و نقد ادبیقالهحسین ،شیوۀ نقد ،شیوۀ

خلاصه ماشینی:

"یعنی اینکه برای مثال شما خواب می‌بینید کهمعلمتان دارد به شما امر و نهی می‌کند ولی آن شخصیت که در آنجابه صورت معلم مدرسه است،در واقع پدر یا مادر سخت‌گیر دورانکودکی است و چون شما نمی‌توانید او را قبول کنید که از پدر یا مادرخودتان متنفر باشید،این شخصیتها در آن krow maerd به صورتجابه‌جا شده با شخص دیگری به شما نشان داده می‌شوند. بنیان اینرهیافت این است که متن ادبی همان کارکردی را برای نویسنده داردکه رؤیا برای رؤیابین یا کسی که خواب می‌بیند:یعنی ارضاء پنهانمیلی که در دورۀ کودکی منع شده بود و یک نوع دیگر،به یکشکل عجیب و غریب بر ما در خوابمان معلوم می‌شود. و اینکههملت در عین اینکه موقعیتهایی به دست می‌آورد که عمویش(یعنیقاتل پدرش)و مادرش(یعنی کسی که با عموی هملت برای این قتلتبانی کرده بود)را بکشد،اما این کار را نمی‌کند و این پرسش همیشهدر تاریخ ادبیات بوده که چرا هملت در زمانی که می‌تواند انتقامبگیرد و زمانی که می‌خواهد انتقام بگیرد،این انتقام را نمی‌گیرد؟فروید با اشاره به کارهای آن منتقد دانمارکی دربارۀ زندگینامۀشکسپیر نتیجه می‌گیرد که اینجا ما چیزی راجع به روان خود شکسپیرمی‌فهمیم. ضمنا اثر ادبی بعد از مرگ هنرمند بهحیات خودش ادامه می‌دهد و اتفاقا بعد از مرگ نویسنده امکان داردبه گونه‌ای دیگر فهمیده بشود،کما اینکه الان برای مثال از اشعارحافظ نقدهای ساختارگرایانه نوشته می‌شود که در زمان سرایش ایناشعار اصلا آن شیوۀ نقد وجود نداشته است. به این شیوۀ نقد از دو دیدگاه انتقاد شده است:یکی اینکه چونشخصیتهای داستانی انسان واقعی نیستند،فاقد روان و به همین علتفاقد ضمیر ناخودآگاه‌اند و اگر کار روانکاوی بررسی ضمیر ناخودآگاهاست،چطور امکان دارد این شیوۀ تحلیل دربارۀ شخصیتها اعمالبشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.