Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه های ترجمه در عصر حاضر

نویسنده:

(6 صفحه - از 80 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : ترجمه، نظریۀ، متن، نظری، ادبی، زبان، ساخت، رویکرد، مترجم، گنتزلر، کتاب، واژه‌ها، اصل، روش، واحد اصلی ترجمه کل متن، آرمانی، فرهنگی، سنتی، نظریه‌های ترجمه در عصر حاضر، تاریخی، نظام، تجویزی، کار، اصحاب مطالعات ترجمه، علم، گنتزلر امتیازات نظری نظام، نقش، مطالعات ترجمه و نظریۀ نظام، نقد و بررسی کتاب، پرسش

خلاصه ماشینی: "پس ویل چاره را در آن دید که نگرش خود را به ترجمهتغییر دهد و از آن پس مفهوم«انتقال»را برای ترجمه محدود دید وتحت تأثیر پاند اظهار کرد که معنی اثر نیست که ترجمه می‌شود،بلکهانرژی یا«رانش»اثر است که ترجمه می‌شود،و البته،راه درستی نیزبرای ترجمۀ آن وجود ندارد. » فصل سوم کتاب،مطالعات ترجمۀ اولیه،پس از تشریح اینضرورت وارد بحث روش‌شناسی این مطالعات می‌شود و روش رابر اساس صورتگرایی روسی تدوین می‌کند:تأکید بر«ادبیت»متن وپرهیز از برداشتهای متافیزیکی و ژرف ساختی،اولویت دادن بهترکیب(کمپوزیسیون)و در درجه دو قلمداد کردن مفاهیم مضمونی(تماتیک)و شاخص‌تر از همه تمایز میان صورت و محتوا. از نظر گنتزلر،این ترجمه شناسان چک همگی نوعی پیش‌داوری&%06030AMKG060G% زیبایی‌شناختی دارند و آن این است که ترجمه باید در فرهنگ مقصدکارکردی هنری بیابد،یعنی از طریق حفظ ادبیات ما متنهای غیر ادبیچه؟ایراد دوم آنکه،همگی برای حفظ ادبیت روش‌شناسی تجویزیپیش می‌گیرند و مترجمی طلب می‌کنند که هم منتقد ادبی باشد،هماستاد تاریخ و کارشناس زبان و هم هنزمند خلاق. طرفه(به تصویر صفحه مراجعه شود)اینکه،این بررسی نشان داد که زبان شناسی و زیبا شناسی درمقایسه با آرمان خواهی نقش بسیار کوچکی در فرآیند ترجمه دارد وشرایط فرهنگی نظام گیرنده است که تغییرات ترجمه‌های مقصد مدارمایل شد،لذا معادل نقشی-پویای نایدار را پذیرفت و اظهار کرد که هیچترجمه‌ای با«پذیرش»کامل فرهنگ مقصد رو به رو نخواهد شد و نیزهیچ ترجمه‌ای در برابر متن اصل از«کفایت»کامل برخوددار نیست. مؤلف بحثرا با این پرسش بنیادی آغاز می‌کند که اگر بر خلاف تمام نظریه‌هایپیشین فرض کنیم که متن اصلی نمی‌تواند بدون ترجمه وجود داشتهباشد چه می‌شود؟یعنی چه می‌شود اگر بپذیریم که«اصل»هیچ معنایمشخصی ندارد که از لحاظ زیبایی شناسی و علمی بتوان آن را تعیینکرد و هر بار آن را ترجمه کنیم معنای تازه‌ای به خود می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.