Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب لاکان و روان شناسی ساختارگرا در نقد ادبی

نویسنده:

(6 صفحه - از 30 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : لاکان، خودآگاه، مکتب لاکان و روان‌شناسی ساختارگرا، ناخودآگاه، فروید، ادبی، زبان، گل‌محمد، روانکاوی، روان‌شناسی ساختارگرا در نقد

خلاصه ماشینی:

"در روانکاوی لاکان،ناخودآگاه بر تمامی قلمرو هستی انسانچیره است؛در حالی که فروید مایل بود بداند که چگونه کودک بهناخودآگاه و«من برتر»خود شکل می‌دهد و به شخصی بالغ و متمدنارتقا می‌یابد و علاقۀ خود را به جنس مخالف تصحیح و عقلانیمی‌کند؛یعنی در کشش جنسی خود به مادر و نفرت خود نسبت بهرقیب جنسی خویش یعنی پدر تجدیدنظر می‌کند و می‌کوشد بههنجارهای اخلاقی و اجتماعی احترام بگذارد و یا این مهر و کین را بهدیگری منتقل کند. این بخش دقیقا به این دلیل اهمیتدارد که از شقه‌شدن ذهنی و روانی گل‌محمد نشان دارد؛یعنی همانانشقاقی که لاکان در هستی ذهن انسان از مرحلۀ خیالی(آینه)بهنمادین(زبان)و از مرحلۀ نمادین به امر واقع(چیرگی ناخودآگاه برزبان از رهگذر استعاره و مجاز)به آن می‌پرداخت. (2687-2688) یک ارزیابی شتاب‌زده از آنچه آمد ثابت می‌کند که این بخش ازرمان«پیرنگ»ضعیفی دارد و می‌توان نویسنده را به خاطر چنینمسامحه‌ای نکوهید و برای آن دلایلی منطقی اقامه کرد که ما را با آنکاری نیست،اما منتقدی که به ناخودآگاه متن باور دارد و می‌کوشددر پشت ظواهر،بواطن را ردیابی کند،در پی یافتن«دالها»واستعاره‌هایی است که مجاور حضرت«ناخودآگاه»شده‌اند و بهاشارات او گوش جان سپرده‌اند. یکی از دلایلی که نشان می‌دهد کهنویسنده به کشاکش درونی،تردید در ادامۀ مبارزه و نوسان میان شورزندگی و شور مرگ گرفتار آمده،پندار و گفتار ستار است که چونهدهد،پیر و مرشد منطق‌الطیر راه می‌نماید و طبعا اوست که دربزنگاههای تردید باید چون امداد غیبی ظاهر شود و گل‌محمد بزداید؛بااینهمه او نسخه بدل گل‌محمد شده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.