Skip to main content
فهرست مقالات

سیمین دانشور: شهرزادی پسامدرن

نویسنده:

(10 صفحه - از 72 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : رمان، دانشور، سیمین دانشور، پسامدرن، داستان، ادبی، زن، ادبیات، ساربان سرگردان، شخصیت

خلاصه ماشینی:

"نیز از همین منظر،کاملابامعنا و قابل درک است که دانشور در مقالاتی که در دهه 1320 برایرادیو تهران و روزنامۀ ایران می‌نوشت،نام مستعار شیرازی بی نام(و نهحتی شیرازی گمنام)را برای خود برگزیده بود:بی نام بودن دانشور،حقیقتی که هر چند با جایگاه او در ادبیات مدرن فارسی همخوانیندارد،گویای معضلی است که فقط یک زن نویسنده(و نه یک مردنویسنده)ممکن است به آن دچار شود. از آنجا که پسامدرنیسم اصطلاحی است بسیار چند معنا،نخست درباره نظریه‌های مربوط به این موضوع در ادبیات و تلقیقهایمختلف از آن بحث خواهم کرد و سپس در پرتو این بحث،قرائتی ازدو رمان یاد شده به دست خواهم داد که تکیۀ آن بر تکنیکهایپسامدرنیستی رمانهای دانشور است. همه جزئیات زندگی این شخصیت داستانی بازندگینامۀ سیمین دانشور واقعی همخوانی دارد،الا اینکه سیمیندانشورد واقعی نیست!(این عین همان شگردی است که رانلد سوکنیکدر مرگ رمان و داستانهایی دیگر انجام می‌دهد. سیمین می‌خندد و می‌افزاید:ترا خودم ساخته‌ام و حالا جلومدر میایی؟(جزیره سرگردانی 57) خواندن قسمت نقل قول شده بالا قاعدتا این پرسشها را به ذهنخواننده متبادر می‌کند که:چگونه امکان دارد یک شخصیت داستانی،از خالق خود(یعنی نویسنده)انتقاد کند؟و اگر این"سیمین دانشور"کهاینجا مورد عتاب قرار می‌گیرد،سیمین دانشور نویسندۀ رمان نیست،چرا مدعی"ساختن"هستی می‌شود و از اینکه مخلوقش در برابر اودست به عصیان زده است ابراز شگفتی می‌کند؟(سلینجر عین همینشگرد را در برخی از داستانهایش به کار می‌برد. عین واقعیت و هنر"(جزیرۀ سرگردانی 85)به طریق اولی،در فصل پانزدهم همین رمان،"سیمین دانشور"را می‌بینم که در کلاسدرس به تفصیل درباره جوانب تمثیلی هنر هند صحبت می‌کند وچگونگی نقد این جنبه‌های تمثیلی از دیدگاه روانکاوی فرویدی وروان شناسی تحلیلی پونگ را با دانشجویانش مودر بحث قرار می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.