Skip to main content
فهرست مقالات

آغاز دوره ای نو در فرهنگ نویسی فارسی

نویسنده:

(4 صفحه - از 88 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : فارسی، فرهنگ، اطلاعات، واژه‌های، مدخل، فرهنگ‌نویسی فارسی، زبان، شبکۀ، فرهنگ جامع فارسی، کاربرد، آب، ارائه اطلاعات ذیل مدخل، شبکۀ روابط صوری و معنایی، ارائۀ اطلاعات بر اساس ضبط، معانی، واژه‌های زبان فارسی، ضبط، شبکه‌های ریزوم‌واردورترین روابط واژگان، شبکۀ تداعیها، نظام، فرهنگ جامع زبان فارسی، رویکرد، در فرهنگ‌نویسی، رویکرد تدوین فرهنگ علمی، ترکیب، شیوۀ ارائۀ اطلاعات، فرهنگ‌نویسی فارسیوصیف فرهنگدفتر، روش، مصداقی، انتخاب

خلاصه ماشینی: "که دربند تعلق کسی یا چیزی نیست:>>غلام همت آنم که زیر چرخ کبود/ز هرچه رنگ تعلق پذیر آزاد است<<(حافظ)؛>>زیر بارند درختان که تعلق(به تصویر صفحه مراجعه شود)دارند/ای خوشا سرو که از بار غم آزاد آمد<<(حافظ). مراجعه کننده که به دنبالمعنی واژه‌ای است،ناگزیر است که از شبکۀ روابط صوری به شبکۀروابط نحوی و گاه از نظامی کوچک به نظام کوچک دیگر یا نظامبزرگ‌تر حرکت کند و به این ترتیب مفهوم و هدف فرهنگ ازسرنوشت رف‌نشینی و نقش مراجع محوری به کارکرد آموزشی وپژوهشی ارتقا می‌یابد که هدف اساسی فرهنگ نویسی علمی و نیزتدوین فرهنگهای الفبایی-فیاسی است. این نقشه محصول تفکر پیش رونده در جهاتگوناگون (gnikniht tnegrevid) برای سازمان دهی شبکۀ روابط واژگانیاست؛اما مورد اینکه در هر حوزه با توجه به اهمیت مدخلها ازجهت نوع و میزان کاربرد و شیوۀ ارائه آنها تا کجا باید پیش رفت یانرفت،وجود سازمانی که برخاسته از توافقی پیشینی،ضمنی و نسبی(به تصویر صفحه مراجعه شود) باشد از مطالعۀ دفتر نخست برنمی‌آید. 1)اگر شیوۀ ارائۀ اطلاعات بر اساس ضبط معنیهای مجازیگوناگون ذیل مدخل«آب»معیاز و پذیرفته است چرا این روش برایمدخلهایی چون آینه اعمال نشده و از ضبط بعضی معنیهای آنفروگذار شده است؟ 2)علت ضبط نشدن واژه‌های پرکاربرد بیگانه در زمینه‌هاییچون روانشناسی و فیزیک در برابر گرد آوری واژه‌های تخصصیکم کاربرد در حوزه‌های دیگر علمی چیست؟ 3)آیا نارسایی تعریف در مورد بعضی اصطلاحات علمی مربوطبه شیوۀ انتخاب مأخذ است یا استفاده از شبکۀ تداعیها و برای رفع آندر نسخۀ نهایی چه تمهیدی اندیشیده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.