خلاصه ماشینی:
"بخش دوم با تدبر در سوره زوج این سوره (علق) و نیز سورههایی که از نظر ساختار لفظی مشابه سوره تیناند در صدد پاسخ به سوءالات مطرح شده برمیآید و بخش سوم، راههای ارتباطی سایر سورهها با سوره تین را بررسی میکند و نتیجه میگیرد که این سوره به تنهایی قرآنی کامل است و با تدبر در آن میتوان در فضای بیکران آیات مبینات قرآن کریم به سوی صراط مستقیم راه یافت.
گرایش به احسنتقویم، فطری انسان است و از آغاز در خلقت انسان تعبیه شده است پس با توجه به آیات آغازین سوره علق که به مسئله خلقت میپردازند میتوان باب این فرضیه را گشود که مراد از تعالیم قلم همان تعالیم دین است که موجب میشود انسان به احسنتقویم گرایش یابد و خود را در زمره الذین ءامنوا و عملواالصالحات قرار دهد.
3. نتیجه و خاتمه تمامی معارفی که در سوره تین از آنها سخن به میان آمده و به این وسیله راه تکذیب و انکار دین بسته شده، در سورههای پایانی قرآن کریم تفصیل داده شدهاند بهطوریکه اگر قرآنآموز از آخر به اول قرآن، شروع به آموختن سورههای قرآن کند وقتی به آیه فما یکذبک بعد بالدین میرسد گویی دیگر تمامی شک و شبهه او درباره دین حل میشود و به تمامی براهین و دلایل در باب دین دست مییابد و جای هیچگونه تردید و تکذیب و انکاری برای او باقی نمیماند و تمامی تعالیم فطری که از آغاز خلقت در لوح دل او نگاشته شده بود پرده از رخ برمیدارند."