Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه هنر در سنت تجربه گرایان انگلستان

نویسنده:

(6 صفحه - از 34 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : زیبایی، تجربه، هیوم، حس، بارکلی، ادراک، هاچسون، هاچسون حسهای اخلاق و زیبایی، ذوق، زیباشناسی، فلسفه هنر در سنت تجربه‌گرایان، داوریهایی، لاک، نظریۀ، انسان، بحث زیباشناسی و فلسفه هنر، عقل، حس اخلاقی، ادراک حسی و تجربه حسی، واکنش زیبا شناختی، حس زیبایی، نظریه اخلاقی آزاداندیشاناوایل قرن، معیار، ذهن، تجارب زیبا شناختی، اختلافهای، زیبا شناختی، معیار ذوق، زیباشناسی هاچسون، فلسفۀ لاک تصور زیبایی

خلاصه ماشینی: "با این همه هنگامی کهسنت تجربی مذهبان انگلستان از دیدگاههای مختلف مورد بحثقرار می‌گیرد،از لاک،بارکلی و هیوم به عنوان نمایندگان اصلی آنیاد می‌شود. با وجود آنکه فیلسوفان این دو اردوگاه بزرگ فلسفی درحوزه‌های مختلفی از جمله اخلاق،سیاست،تاریخ،دین،هنر وزیبایی،به طرح مسئله پرداخته و نظریه‌های خاص خود راصورتبندی کرده‌اند،ولی عرضه اصلی کارزار آنها،معرفت‌شناسییا نظریه شناخت است. لاک بحثدرخور توجهی را در زمینه زیباشناسی مطرح نکرده است،ولی باکتاب مهمی که در معرفت‌شناسی انسان با عنوان رساله دربارهفهم بشر به رشته تحریر درآورده،راه را برای پسینیان تجربی مشربخود هموار ساخته است. هاچسون حسهای اخلاق و زیبایی را detseretnisid یابی‌غرض و آزاد از حسابگری می‌داند و حریف اصلی او در فلسفۀانگلیسی،تامس هابز است که هر گونه فضیلتی را به خود دوستییا حب نفس تحویل می‌کند یا فرو می‌کاهد. هاچسون در رد نظر هابز می‌گوید که زیبایی و فضیلت(یا اخلاق)به وسیلۀ حسهای درونی ما به ادراک در می‌آیند و این ادراک مقدمبر هر گونه حسابگری و تأمل عقلانی است. می‌گوید:ادراک زیبایی آشکارا مستلزم شناخت متناسب بودن(زیبندگی)وفایده‌مندی-به ویژه تناسب اجزاء و شکل یک شیء با فایده موردنظر از آن-است و از آنجا که شناخت چنین موضوعاتی نیازمنداستفاده از عقل است،واکنش زیبا شناختی نمی‌تواند بدوندخالت عقل و صرفا به صورت حسی،واقعیت پذیرد. هیوم برای آنکه بتواند با مسئلۀ احساسی بودن زیبایی از یک سوو مناقشه‌پذیر بودن تجارب زیبا شناختی از سوی دیگر،برخوردیمنظم و توجیهی خرسندکننده داشته باشد تلاش می‌کند به آنچه (به تصویر صفحه مراجعه شود)خود«معیار ذوق» (etsat fo dradnats) می‌نامد دست یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.