Skip to main content
فهرست مقالات

امثال و حکم تاریخی

نویسنده:

(4 صفحه - از 66 تا 69)

خلاصه ماشینی:

"اصولا همان گونه که گفتیم،بخشی از فرهنگ توده،مجموعۀ (به تصویر صفحه مراجعه شود)دکتر احمد ابو محبوب اخلاقیات و مبانی رفتاری و اندیشه‌ها و راهنماییهای شیوۀزندگی است که همۀ آنها را می‌توانیم تحت عنوان اعتقادات وباورها نام ببریم. اما کمی دقت،نشان می‌دهد که چیستان بیشتر جنبۀتفریحی و سرگرمی دارد و اصولا به راهبردهای تجربی و اخلاقیو عملی زندگی توجهی ندارد؛حتی باید بگویم که ترانه‌ها نیز در بسیاری موارد به این نکتۀ ویژه تمایل ندارند و بلکه بیشتر،عواطف و احساسات خالص را بیان می‌دارند؛اما در هر حالجنبه‌ها و گوشه‌هایی از راهبردها و اندیشه‌های عامیانه رامی‌توانند بیان کنند و می‌کنند. شگفت اینکه امثال و حکم هرگزاستعارۀ تنها و مطلق نمی‌شود؛زیرا مثلا اگر به کسی تنها گفته شود:«بز اخفش»،آنگاه به دلیل وجود و عینیت مشبه و حضور او،در واقع از دید زبان‌شناسی،جمله‌ای تشبیهی با حذف اجزای آنساخته شده است؛جمله‌ای که اصل آن این است:«تو مانند بزاخفش بدون اینکه چیزی را بفهمی تصدیق می‌کنی و سرت را بهعلامت تأیید تکان می‌دهی!». به هر حال،این امثال و حکم ممکن است از زبان ادیبان وشاعران نیز گرفته شود؛آنگاه به دلیل تطابق با دریافت عوام،بهادبیات عامه نفوذ می‌کند و رواج می‌یابد؛در این صورت اغلب،گویندۀ آن از یادها می‌رود و اصل مطلب و مثل در ذهنها می‌ماند ودر میان عوام به زندگی خود ادامه می‌دهد. این موارد عبارت‌اند از:صفحه 496طرائق الحقائق،صفحه 494 راحة الصدور راوندی،صفحه 499تاریخ گزیده،صفحه 498 ملاصدرا:هانری کربن،صفحه 496مجمع المعارف شفیع بن محمد،صفحه 495 ارزش میراثصوفیه؛هر چند که برخی از اینها در پی‌نوشت پس از هر مقالهشناسانده شده‌اند،اما لازم است که طبق روال عادی کتاب،مشخصات کامل آنها در کتابنامه ذکر شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.