Skip to main content
فهرست مقالات

روحیه انتقادی در گزینش آثار

نویسنده:

(6 صفحه - از 92 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : هایک، انتقادی، گادامر، فلسفه، غرب، نظامهای، آثار، آغاز فلسفه گادامر، کتاب، متن، جهان گرایی نظامهای جمع‌گرا، شناخت، تاریخ، نظامهای جمع‌گرا، اندیشه، ترجمه، تفسیر، موقعیت، خاص گرایی، آغاز فلسفه، گمانها، سنت، روحیه انتقادی، انسان، نظامهای توتالیتر، هایک نزول نظام جمع‌گرا، حقیقت، گرایی نظامهای توتالیتر، قدرت، روحیهء انتقادی

خلاصه ماشینی: "طبعا آثاری که زبان خاص دارند با مخاطبان خاص هم سر و کار دارد، باز مثل همین آغاز فلسفه گادامر،این کتاب و ترجمه‌اش اگر چه سخت < SC > نیست و زبان مغلقی ندارد اما برای خوانندگان حوزهء مطالعات فلسفهء سیاسی و اجتماعی سودمند نیست و بیشتر برای دانشجویان فلسفه قابل‌ استفاده خواهد بود و روح0 انتقاد را نسبت به آموزش تقلیدی تاریخ فلسفه‌ به شیوهء متداول در غرب،در آنها تقویت خواهد کرد و ذهن آنان را نسبت‌ به آموزه‌های به قول ژیل دلوز تک ساحتی و یک سویه حساس خواهد ساخت و آنان را وادار خواهد ساختن بیرون از چهار چوب بستهء عقاید نگاری‌ تاریخی،جویای تفسیرهایی دیگر و اندیشه‌هایی دیگر باشند مثلا گادامر در برابر این نحوهء تاریخ نگاری فلسفه،دو روش«تاریخ مسئله‌نگر»و «آگاهی متأثر از تاریخ»را پیشنهاد می‌دهد و بر رذوش دوم تأکید بیشتری‌ دارد. »(ص 168) هایک با این که نسبت به آیندهء لیبرالیسم راستین خوش‌بین است و آن را تنها مایهء امید بشریت می‌انگارد،زیرا آن را متکی بر شیوه‌ای از عقل می‌داند که یکی از مهم‌ترین وظایفش شناخت حدود صحیح کنترل‌ عقلانی است،اما نمی‌تواند در کنار این امید نسبتا ضعیف از بیم قوی‌ خود در برابر دانشجویان ژاپنی سخنی به میان نیاورد،آنجا که دربارهء «اقسام خردگرایی»سخنرانی می‌کند: «مهم‌ترین مقصود من از آنچه گفتم هشدار دادن به شما بود در این باره که مکتب‌هایی که بزرگترین ویژگی ظاهری سنت اروپایی را به دورترین نقطه رسانده‌اند همان قدر در این جهت به خطا رفته‌اند که‌ کسانی که قدر عقل را ندانسته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.