خلاصه ماشینی:
طبعا آثاری که زبان خاص دارند با مخاطبان خاص هم سر و کار دارد، باز مثل همین آغاز فلسفه گادامر،این کتاب و ترجمهاش اگر چه سخت < SC > نیست و زبان مغلقی ندارد اما برای خوانندگان حوزهء مطالعات فلسفهء سیاسی و اجتماعی سودمند نیست و بیشتر برای دانشجویان فلسفه قابل استفاده خواهد بود و روح0 انتقاد را نسبت به آموزش تقلیدی تاریخ فلسفه به شیوهء متداول در غرب،در آنها تقویت خواهد کرد و ذهن آنان را نسبت به آموزههای به قول ژیل دلوز تک ساحتی و یک سویه حساس خواهد ساخت و آنان را وادار خواهد ساختن بیرون از چهار چوب بستهء عقاید نگاری تاریخی،جویای تفسیرهایی دیگر و اندیشههایی دیگر باشند مثلا گادامر در برابر این نحوهء تاریخ نگاری فلسفه،دو روش«تاریخ مسئلهنگر»و «آگاهی متأثر از تاریخ»را پیشنهاد میدهد و بر رذوش دوم تأکید بیشتری دارد.
» (ص 2)او اگر چه بهترین مدخل را برای ورود به عصر پیش سقراطیان افلاطون و ارسطو میداند،اما برای درک آغاز یونانی فلسفه آنچنان که بوده است به اصل متون نظر دارد و به اصل شعر پارامنیدس مستقل از شروح و تفاسیری که دیگران بر آن نگاشتهاند میپردازد و با تکیه بر اصل متن ضعف و کاستی تفسیرهای رایج در تاریخ فلسه را نمایان میسازد و به نتیجهای خلاف نتایج متداول میرسد.
اگر خواننده با کارل پوپر به عنوان یک فیلسوف منتقد جوامع بسته و ایدئولوژیک آشنا باشد و نیز با انتقادهای اجتماعی جرج اورول،در این صورت با نشاندن نام فون هایک در کنار این دو به یک تفکر سه ضلعی انتقادی نسبت به جوامع بسته دست مییابد.