Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه و کودکان

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 8 تا 11)

خلاصه ماشینی:

"شما می‌گویید که برای فائق آمدن بر ضعف آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی لازم است تا تعلیم و تربیت را با تمام‌ پیچیدگی‌های کلانش نوعی تحقیق تلقی کنیم،و فلسفه را نیز شکلی از تحقیق در درون این تحقیق. کتاب‌های فلسفه برای کودکان چه ویژگی‌ها،عناصر و اجزایی باید داشته باشند؟ برای هر داستان خاصی مجموعه‌ای معین از اجزاء تشکیل‌دهنده‌ وجود ندارد،اما برای مجموعه‌ای از چنین داستان‌هایی(همچون داستان‌های‌ فلسفه برای کودکان،که تقریبا شامل 12 داستان است)مواردی وجود دارد که پدیدآورندگان آنها این موارد را که بسیار خاص نیز هستند باید رعایت کنند. برخی از آنها عبارت‌اند از: اشکال داوری: تشکیل قضاوت‌ بیان‌ عمل‌ احساس‌ انواع تفکر: انتقادی‌ خلاق‌ مراقبتی‌11 نظام‌ها: مهارت‌های فکر: استدلال‌آوری‌ تحقیق‌ مفهوم‌سازی‌ ترجمه‌ کار ذهن: تصمیم‌گیری‌ بررسی‌ تحیر حفظ تبیین‌ درک‌ غیره‌ شرایط مؤثر: امیدواری‌ علاقه‌ احترام‌ تشویق‌ جایزه دادن‌ قدردانی‌ غیره‌ بین این نوع داستان‌ها و داستان‌های دیگر کودکان چه‌ تفاوتی وجود دارد؟ ادبیات کودکان قلمروی وسیع،دشوار و نسبتا ناشناخته از نوشته‌ها و مکتوبات است. در کتاب‌های P 4 C چه روش‌هایی برای آموزش استدلال‌ و داوری مورد استفاده قرار گرفته است؟روش آموزش فلسفه‌ برای کودکان چه تفاوتی با روش آموزش فلسفه برای‌ بزرگسالان دارد؟ وقتی معلمان را آماده تعلیم P 4 C در مدارس می‌کنیم،از روشی‌ بهره می‌بریم که شبیه روشی است که خود آن معلمان هنگامی استفاده‌ می‌کنند که در نهایت به تعلیم P 4 C برای کودکان می‌پردازند. برای شروع برنامه فلسفه برای کودکان در کشورهایی که‌ از این برنامه استفاده نمی‌کنند،پیشنهاد می‌شود که ابتدا کتاب‌های P 4 C ترجمه شوند،اما مشکلاتی بر سر راه این کار است. چگونه می‌توان‌ به این مشکل فائق آمد؟ در کشورهایی که این برنامهء آموزشی به زبان آنها ترجمه نشده، تعلیم فلسفه برای کودکان بسیار دشوار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.