Skip to main content
فهرست مقالات

نیچه به روایت یا سپرس

مصاحبه شونده:

(16 صفحه - از 12 تا 27)

خلاصه ماشینی:

"در اینجاست که دیگر مسئله نیچه به پرسپکتیویسم محدود نمی‌شود،بلکه او از خود می‌پرسد که این فلاسفه به رغم محدودیت‌ نگاه انسانی که مصدر بی‌نهایت تفسیر است،چرا بناهایی به نام حقیقت‌ مطلق و نامشروط احداث کرده‌اند؟در اینجا نیچه فلسفه‌ورزی را به‌ نوعی روان‌شناسی خاص می‌کشاند که نه با بیماران معمولی در کلینیک‌ها بلکه با دو هزار سال تاریخ فلسفه و تفکرات فلسفی سر و کار دارد. از این‌رو اگر اگزیستانس را حالتی ذهنی و انفسی نسبت به هستی تلقی کنیم،چگونه فرد می‌تواند آن را مورد داوری‌ و ارزیابی قرار دهد؟ حال با تمهید این مقدمات باید پرسید چرا یاسپرس یک کتاب‌ پر حجم و مهم را به نیچه تخصیص داده است. آیا مقصود او همان چیزی است که بر ترام اندیشمند نازی مفسر نیچه مراد می‌کرد؟ جالب است گفته شود که واژه ایهام یکی از اصطلاحات مورد نظر یاسپرس است و در اغلب موارد مرادش تنزیل‌ناپذیری اگزیستانس به‌ هیچ یک از نظامها است با این وصف روشن نیست که وقتی او ایهام را در مورد اندیشه‌های نیچه به کار می‌برد مرادش چیست؟ چهارم،تفسیر یاسپرس از نیچه سخت مبهم است و نه تنها به فهم‌ فلسفه نیچه کمکی نمی‌کند بلکه به شیوه فلسفه‌ورزی او هم مدد نمی‌رساند. اما در مورد زندگی و آثار یاسپرس و اینکه او به چه دلیل نوشتن کتابی درباره نیچه را ضروری انگاشت‌ اشاره‌ای نکرده است اگر کتاب‌هایی که از یاسپرس به زبان فارسی‌ ترجمه شده را به صورت فهرست‌وار با نام مترجم و نام ناشر و سال انتشار می‌آورد بر غنای این اثر افزوده می‌شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.