Skip to main content
فهرست مقالات

بازی های زبانی حافظ باز هم اعجاز در ایهام

نویسنده:

(8 صفحه - از 66 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : ایهام ،حافظ ،سرو ،شعر ،ایهام تناسب ،سیب ،حافظ باز هم اعجاز ،اعجاز در ایهام ،جناس ،زیبایی‌های ایهامی شعر خواجه ،ابروی ،بن مضارع ،قربان ،صفت ،ایهام تناسب زیبا ،کیش ،مستی ،خواننده ،سروش ،فعل ،واژه ،ایهام شعری حافظ ،سیب ایهام تناسب ،خصیصهء شعری حافظ ،زیبا ،سخن ،بیت زیر ایهام ،مقاله ایهام در شعر فارسی ،زبانی حافظ ،حافظ واژه سرو

خلاصه ماشینی:

"و صد البته به«به»که چقدر زیبا در ابتدا و پایان بیت به کار رفته‌ است هم توجه داشته باشید،که از اسم بدیعش می‌گذرم که از بس عجیب‌ و غریب است،می‌ترسم مزه این به را هم از دهانمان بیندازد!در بیت‌ زیر: مبین به سیب زنخدان که چاه در راه است‌ کجا روی ای دل بدین شتاب کجا؟ در بعضی نسخ از جمله در نسخه«قدسی»«مبین»،«ببین»آمده‌ است که در چنین حالتی«به»در«ببین»با سیب ایهام تناسب می‌سازد، و حتی اگر این ضبط را هم نپذیریم،باز حرف اضافه«به»که پیش از سیب آمده است می‌تواند همین ارتباط را به وجود آورد. اما مورد دیگر،حافظ در سروده‌هایش هفت بار از واژه«سروش» بهره برده است که در سه مورد آن می‌توان سر در«سروش»را با دیگر اعضای بدن که در کنار آنها آورده،مرتبط دانست: بجز ثنای جلالش مساز ورد ضمیر که هست گوش دلش محرم پیام سروش تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی‌ گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش در راه عشق وسوسه اهرمن بسی است‌ پیش آی و گوش دل به پیام سروش کن و در دو بیت دیگر،در کنار سروش از واژه«دوش»استفاده کرده‌ است که دوش در معنای شانه کتف،باز می‌تواند با سر نوعی ایهام‌ تناسب بسازد: بیار باده که دوشم سروش عالم غیب‌ نوید داد که عالم است فیض رحمت او چه گویمت که به میخانه دوش مست و خراب‌ سروش عالم غیبم چه مژده‌ها دادست شاید بعضی‌ها بگویند که این دیگر وسواس و مته به خشخاش‌ گذاشتن است،اما به هر حال می‌تواند به عنوان یک احتمال مطرح باشد و بابی شود تا دیگر حافظ پژوهان،سایر واژگان خواجه را نیز با تأمل و نازک‌بینی بیشتری مورد مداقه و بررسی قرار دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.