Skip to main content
فهرست مقالات

بر در گهی که نوبت ار نی همی زنند...

نویسنده:

(12 صفحه - از 74 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : زبان، آموزش زبان دوم، زبان‌آموز، چامسکی، دانش، کاربرد، زبان‌شناختی، ذهن، نظریه، نظری

خلاصه ماشینی:

"هم اکنون که این سطور را روی کاغذ رقم می‌زنم،هر دو مقاله را روی‌ میز کارم،در منظر چشم دارم و لحظه‌ای با خود می‌اندیشم-با شناختی‌ که از مباحث نظری و تجارب عملی در آموزش زبان(از کلاس اول‌ دبیرستان تا مقطع دکترای دانشگاه)دارم چنانچه بخواهم میان نظرات‌ متخالف آن دو به داوری بنشینم چگونه می‌توانم حق مطلب را ادا کنم؟ پیش از آنکه به این کار دست یازم،لازم است ادای دین کنم و بگویم‌ چالش این قبیل اندیشه‌ها،به فیض همین نشریهء کتاب ماه ادبیات و فلسفه بوده است و جا دارد از سردبیر محترم و دستیارانش صمیمانه‌ سپاسگزار باشیم که راه را برای گفت و شنود و انجام پژوهش‌های سازنده‌ و ماندگار در عرصه علوم انسانی هموار کرده‌اند. بخش پایانی نظر به اینکه مقالهء حاضر به انگیزه داوری میان دو نوشته از خوانندگان کتاب ماه ادبیات و فلسفه(شماره‌های 6 و 7،فروردین و اردیبهشت 1381 و شماره 5 اسفند 1382)،یکی در رد،و دیگری در دفاع از نظریه‌های زبانی،به ویژه در رابطه با آراء زبان‌شناختی چامسکی‌ در آموزش زبان(به مفهوم کلی کلمه)به نگارش درآمده است،و در این‌ میان،نگارنده مقاله حاضر نیز با اغتنام از فرصت به شرح و بسط یکی‌ دو نکته مربوط به آموزش زبان پرداخته است بی‌مناسبت نخواهد بود در پایان از آنچه در این مقاله سخن رفت نتیجه‌گیری کنیم: 1-کار نویسندهء اول که پنداشت خود را درباره کتاب‌های دستوری‌ دورهء دبیرستان بیان کرده و نحوه ارائه مطالب و ابداع اصطلاحات‌ دستوری را به چالش طلبیده در خور توجه است چرا که وی با این کارش، نقش مدرس زبان را به صورت«مصرف کنندهء»مواد درسی از وی ستانده‌ و به وی نقش«ارزیاب»را بخشیده،و به مفهومی از الگوی«معلم- محوری»اعراض کرده،به الگوی«دانش‌آموز-محوری»روی آورده‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.