Skip to main content
فهرست مقالات

آزادی در قرآن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آزادی فلسفی و آزادی حقوقی، اسلام، حق، آزادی معقول و نامعقول، تعریف آزادی فلسفی، معقول، بیان نسبت آزادی با قانون، دین، انسان، آزادی در قرآن

نویسنده با تفکیک و تعریف آزادی فلسفی و آزادی حقوقی و تقسیم آن به آزادی معقول و نامعقول، نظریه اسلام را درباره این اقسام ذکر میکند و با تبیین و رفع ابهام از پارهای آیات در این زمینه، به بیان نسبت آزادی با قانون میپردازد. در ادامه نیز به نکاتی درباره نسبت اختیار و برخی آیات که به ظاهر دال بر نوعی جبر است اشاره میکند.

خلاصه ماشینی:

"اگر پرسیده شود پس ارتباط آیه «لا إکراه فی الدین» با آیهای که میفرماید غیر از اسلام دینی از فرد قبول نمیشود چیست، گفته میشود «لا إکراه فی الدین» نمیخواهد بگوید کسی را اجبار در دین نکنید; این یک مسأله طبیعی در دین است. اگر پرسیده شود آیه «قل کل یعمل علی شاکلته» چگونه با اختیار سازگار است، پاسخ میدهیم که آیه میخواهد بگوید رفتار انسان از صفات درونی انسان و ساختار درونیاش نشأت گرفته است. حال این ساختار ممکن است بر اساس آفرینش یا اختیار شکل گرفته باشد و قرآن نمیگوید که این شاکله جبری است; پس از این آیه مسأله جبر فهمیده نمیشود. ممکن است پرسیده شود ادعای شما این است که آزادی ریشه در فطرت دارد; ام میبینیم که متفکران و فلاسفه بزرگ، نظیر افلاطون و ارسطو کمتر به این مقوله پرداختهاند و اگر به این مسأله پرداختهاند تحت عنوان جبر و اختیار بوده است، اما در آرای متفکران اسلامی، از آزادی حقوقی مدعای شما کمتر اثری میبینیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.