Skip to main content
فهرست مقالات

فقه پویا؛ تأثیر زمان و مکان در اجتهاد

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 46 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : عقل، حکم، فطرت، تعبدی، دین، فقه پویا، انسان، رابطه فقه و عقل، شریعت، حکم عقل

آنچه در زیر آمده است خلاصه بخش اول این گفتگو است که به رابطه فقه و عقل یا رابطه فقه و علوم بشری می‌پردازد. دیگر بخشهای گفتگو چندان نکته تازه‌ای در بر ندارد. به هر حال، ایشان معتقد است که دین عمدتا به امور تعبدی و مسائل مربوط به رابطه انسان و خدا می‌پردازد؛ اما روابط اجتماعی و بین‌المللی که برای خودشان حکم دارند(البته احکام مشترک) به خود آنها واگذار شده و شریعت در آنجا هیچ تعبدی برخلاف بنای عقلا نمی‌کند. ایشان تصریح می‌کند که عقل، فطرت و بنای عقلا هر سه به یک معناست.

خلاصه ماشینی:

"به هر حال، ایشان معتقد است که دین عمدتا به امور تعبدی و مسائل مربوط به رابطه انسان و خدا می‌پردازد؛ اما روابط اجتماعی و بین‌المللی که برای خودشان حکم دارند(البته احکام مشترک) به خود آنها واگذار شده و شریعت در آنجا هیچ تعبدی برخلاف بنای عقلا نمی‌کند. عجیب‌تر آنکه ایشان عقل را با بنای عقلا یکی دانسته است و تصریح می‌کند که اگر مردم در امور اجتماعی خود رویه‌ای را پسندیده‌اند، شرع نمی‌تواند آن را نفی کند. گفته‌اند که علوم طبیعی(همچون پزشکی و کشاورزی) جنبه اسلامی یا غیراسلامی ندارد؛ اما سخن در این است که آیا در مورد علوم انسانی نظیر اقتصاد، مدیریت و جامعه‌شناسی نیز این نکته صادق است؟ آیا می‌توان گفت(چنان‌که ایشان تصریح کرده است) که دین فقط آمده است تا در مورد رکعات نماز و شرایط روزه حکم براند و نسبت به مناسبات اقتصادی و انسانی که بیشترین تأثیر را در حیات مادی و معنوی انسانها دارد، هیچ دستور و برنامه‌ای ارایه نکرده است؟"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.