Skip to main content
فهرست مقالات

نواندیشی دینی و مسأله زنان

مصاحبه شونده:

(9 صفحه - از 26 تا 34)

قرائت‌بینادگرایانه از دین بر ظاهر دین جمود می‌کند و به روح دین توجه چندانی ندارد. مردسالاری در پیروان ادیان و از جمله در میان مسلمانان، تا حد فراوانی به سبب آن است که بنیان‌گذاران ادیان در مقام تلقی از عالم واقع و چه در مقام ابلاغ تلقی‌شان از عالم واقع به مخاطبان خود، تحت تاثیر فرهنگ زمانه خود بوده‌اند. تفاوتهای طبیعی میان زن و مرد وجود دارد ولی از این تفاوتهای تکوینی نمی‌توان تفاوتهای ارزشی را نتیجه گرفت.

خلاصه ماشینی:

"از سوی دیگر، می‌پرسیم که بنا بر مبنای ایشان آیا ما در فهم واستنباط پیامهای کلی دین (روح دین) تحت تسلط فرهنگ حاکم بر زمانه خود نیستیم؟ اگر هستیم، پس چگونه با قاطعیت اسلام را طرفدار تساوی، عدالت و حقوق بشر می‌دانیم؟ وانگهی، تجددگرایان چه ادله عقل‌پسند و شرع‌پذیری برای عدول از ظاهر متون دینی ارائه کرده‌اند که مقبول نظر عالمان دین نیفتاده است؟ آیا صرف اینکه عرف زمان یا جامعه دانشمندان فلان یا بهمان دیدگاه را روا نمی‌دارند، عالم دینی را مجاز می‌دارد که از مفاد صریح آیات و روایات دست کشد و خود را با فرهنگ زمانه همراه کند؟ 4. چگونه خواهد بود و چه تفاوت عظیمی با تفسیر مردانه دارد و نیز جا داشت‌بیان می‌داشتند که معرفت‌شناسی فمینیستی با آنکه امروزه عناوین پرشماری را عرضه کرده است، چه تفاوت اساسی با معرفت‌شناسی کلاسیک و مدرن دارد و چه نکته‌های بدیعی را بر معرفت‌شناسی کلاسیک و مدرن افزوده است؟ وانگهی، اگر واقعا معرفت زنانه و معرفت مردانه تا بدین پایه متفاوت و متغایر است، پس معیار درستی معرفت و معرفت‌شناسی چیست و چرا باید از معرفت مردانه روی گرداند و معرفت زنانه را برگزید؟ آیا این گونه داوری‌های نسبی‌گرایانه عملا علیه تساوی‌طلبان در حقوق زنان به حساب نمی‌آید؟ آیا کسی نمی‌تواند ادعا کند که اگر مساله تساوی یا آزادی یا حقوق بشر همگی مفاهیمی است‌برخاسته از تلقی‌های فردی یا جنسیتی، پس چه دلیلی برای پذیرش آن وجود دارد؟ و بالاخره آیا همین نسبی‌گرایی‌های معرفت‌شناختی و ارزش‌شناختی عملا به منطق نیچه و «اراده معطوف به قدرت‌» او نمی‌انجامد؟ آیا به اعتراف خود اندیشمندان غرب، ظهور فاشیسم محصول همین گونه نسبی‌اندیشی‌ها نیست؟"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.