Skip to main content
فهرست مقالات

اصلاح گرایان طالب دینی هستند که در عرصه نظارتها و سیاستها نباشد

مصاحبه شونده:

(5 صفحه - از 24 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : دین، اصلاحات، غربی، سیاست، اسلام، طالب دینی، اصلاح‌گری، عرصه نظارتها و سیاستها، اصلاح‌طلبی، جامعه

اصلاحات دو نظریه مختلف داشته است. نخست، گروهی از علما هستند که سعی می‌کنند دین را از پیرایه‌ها پاک و آن را احیا کنند و دوم، گروهی از روشنفکران هستند که با الهام از فرهنگ و تحولات غرب، تحت عنوان پیرایه‌زدایی، دین‌زدایی می‌کنند. اینان با دینی درگیر هستند که دعوی حضور در حیات عمومی بشر را دارد و اتفاقا طالب دینی هستند که در کار عمومی جامعه و در سیاست‌گذاری‌ها، نظارتها و ارزشیابی‌های اجتماعی دخالت نکند. در تاریخ ایران، هرگاه دین و دولت‌با هم ترکیب شده است، آثار مثبت فراوان بر جای گذاشته است. اصلاح‌طلبان در عصر مشروطه و در وضعیت کنونی جامعه به دنبال غربی کردن جامعه بوده‌اند و حتی برخی علما ناخواسته با تفسیر اسلام به رسم غرب به این جریان کمک کرده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"عده‌ای تحت عنوان علمی کردن اسلام، پدیده‌ای به نام ساینتیسم، (scientism) را مطرح می‌کنند و بعضی می‌گویند برای اینکه دین صدمه نبیند باید دین را از حوزه عمومی جامعه جدا کرد و میان دین و دنیا تفکیک قائل شد. البته آنچه گفتیم تنها جنبه سلبی نظریه این گروه بود; مشکل اینها بیشتر در اثبات است که وقتی می‌خواهند چیزی را به عنوان جایگزین دین معرفی کنند، غرب را مطرح می‌کنند. این ایده را باید وسترنیزاسیون، یعنی غربی شدن و غربی کردن جامعه بنامیم که در واقع ذیل مفاهیم وسیعتر دیگری انجام می‌شود که یکی از آنها مدرنیزاسیون (نوسازی، نوگرایی، تجدد) است و دیگری سکولاریزاسیون که به معنای دنیایی شدن و جدا شدن دین از سیاست است. البته سکولاریزاسیون فقط مفهوم جدا شدن دین از سیاست را ندارد، بلکه در صورت وقوع این پدیده، دین از علم، هنر و اقتصاد هم جدا می‌شود که همه اینها در غرب تحت عنوان «جهانی شدن‌» و یکسان‌سازی جهان مطرح است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.