Skip to main content
فهرست مقالات

اسلام، دولت قدیم و جدید

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 7 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : دین، حکومت، نظام سیاسی، اسلام، تفاوت نظام سیاسی دینی، دولت قدیم و جدید، عقلانیت پایه، ماهیت عقلانیت پایه، انسان، کاوش فلسفی در ماهیت حکومت

در این گفتگو آقای محمدجواد لاریجانی با ارائه تعریفی از «نظام سیاسی»، تفاوت نظام سیاسی دینی و غیردینی را بیان نموده، نسبت میان دین و دولت جدید را توضیح می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"ج) توجه به این نکته که قطع نظر از سابقه آنتروپولوژیک حیات مدنی، زندگی در یک جامعه سیاسی و تحت سیطره حکومت، حقیقتا نوعی ورود فرد در یک عمل جمعی است، برای کاوشهای فلسفی و علمی در حوزه سیاست آثار گرانقدری دارد، به عبارت دیگر، همواره باید توجه کنیم که این فرد است که با اختیار می‌پذیرد که در زندگی جمعی وارد شود. نکته سوم: اینکه رشد حقیقی انسان چیست بستگی دارد به ماهیت عقلانیت پایه؛ مثلا در تمدن لیبرال، آفرینش انسان (و جهان) برای غرض خاصی نیست، لذا سعادت انسان به صورت یک صورت کمال معین وجود ندارد. اصولا نسبت دین و دولت جدید را چگونه می‌بینید؟ آیا نظام سیاسی با برداشتی که امروز از آن می‌شود مورد توجیه و تأیید دینی است؟ نسبت دین با حاکمیت ملی چیست؟ الف) نسبت دین با حکومت از طریق عقلانیت پایه است و این نسبت، بستگی به جوهر آن دین شدت و ضعف و یا تحقق خارجی پیدا می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.