Skip to main content
فهرست مقالات

جمهوریت در نظام سیاسی اسلام

نویسنده:

(6 صفحه - از 10 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : مشروعیت ،حکومت ،زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،بحث جمهوریت و نقش مردم ،مردم ،اسلامی ،مقبولیت ،نقش مردم و حکومت اسلامی ،پیامبر ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و ائمه ،مبنای مشروعیت امامان معصوم علیهم‌السلام ،خداوند ،نقش مردم در مشروعیت حکومت ،نقش مردم ،حکومت اسلامی ،مشروعیت حکومت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،مشروعیت حکومت ،فقیه ،حق ،نصب از طرف خداوند ،استقرار حکومت اسلامی ،ملاک مشروعیت در اسلام ،معصومان علیهم‌السلام مشروعیت حکومت ،نقش مردم در حکومت اسلامی ،حاکمیت ،امامان معصوم ،زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و معصومان ،مشروعیت حکومت و حاکمیت پیامبر ،بیعت ،جمهوریت در نظام سیاسی

بحث جمهوریت و نقش مردم و حکومت اسلامی به این پرسش باز می‌گردد که «ملاک مشروعیت در اسلام» چیست؟ آیا مشروعیت همان مقبولیت است یا به معیارهای دیگر باز می‌گردد؟ از نظر نویسنده، مشروعیت خواه در زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و ائمه اطهار علیهم‌السلام و خواه در عصر غیبت به نصب از طرف خداوند باز می‌گردد و مردم در مشروعیت هیچ نقشی ندارد. ولی در تحقق و استقرار حکومت اسلامی، مردم نقش صددرصد داشته و تمام تأثیر مربوط به کمک مردم است.

خلاصه ماشینی:

"پرتو ، 4 و 11 و 18/9/79 چکیده: بحث جمهوریت و نقش مردم و حکومت اسلامی به این پرسش باز می‌گردد که «ملاک مشروعیت در اسلام» چیست؟ آیا مشروعیت همان مقبولیت است یا به معیارهای دیگر باز می‌گردد؟ از نظر نویسنده، مشروعیت خواه در زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و ائمه اطهار علیهم‌السلام و خواه در عصر غیبت به نصب از طرف خداوند باز می‌گردد و مردم در مشروعیت هیچ نقشی ندارد. معنای مشروعیت و مقبولیت منظور از «مشروعیت» (legitimacy) در اینجا «حقانیت» است؛ یعنی کسی که قدرت حکومت را در دست گرفته، آیا حق داشته است در این مقام بنشیند یا خیر؟ به عبارت دیگر، صرف نظر از اینکه حاکم از نظر شخصیت حقیقی و رفتار فردی، انسان شایسته و صالح و عادلی است، آیا به لحاظ شخصیت حقوقی دارای ملاک و اعتبار لازم برای حاکمیت و ومت هست؟ بنابراین، تفسیر مشروعیت به «خوب بودن و موافق مصلحت بودن قانون»، آن‌چنان‌که افلاطون و ارسطو و برخی دیگر گفته‌اند، به نظر ما صحیح نیست، زیرا در بحث مشروعیت، سؤال این نیست که آیا قانون خوب و کامل است و مصلحت جامعه را تأمین می‌کند یا نه، بلکه بحث بر سر مجری قانون است که به چه مجوزی «او» حق را اجرا می‌کند؟ مفهوم مقابل مشروعیت در اینجا مفهوم «غصب» است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.