Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت فقه و مکانیزم های تحول آن

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 28 تا 35)

گروهی شریعت را انکار کرده و دین را به جنبه‌های معنوی می‌کنند، در واقع نتوانسته‌اند بین ثبات شریعت و تحولات زمان جمع کنند. از این رو باید معیارهایی را ارائه داد که احکام ثابت را از متغیر متمایز کند. در مجموع می‌توان گفت که تنها احکام عبادی، ثبات دارد و سایر احکام شریعت دست‌خوش تحول می‌گردد و تنها اصولی مانند عدالت و مصلحت ثابت است که باید در هر زمان بر مصادیق تطبیق شود.

خلاصه ماشینی:

"اشاره از مجموع مطالب این گفت‌وگو معلوم می‌شود که ایشان معتقد است که در شریعت اسلامی تنها احکام عبادی، ثابت است و سایر احکام، از معاملات و اجتماعیات گرفته تا احکام حقوقی، فردی و خانوادگی، تماما متغیر و تابع شرایط زمانی و مکانی خواهد بود و فقط اصولی مانند عدالت و مصلحت ثابت می‌ماند که ما خود می‌توانیم در هر زمان احکامی متناسب با این اصول جعل کنیم. اهداف جزیی تک‌تک احکام دین را ما نمی‌دانیم، واقعا ما نمی‌دانیم آن احکامی که خدا مشخص کرده چیست، خداوند می‌خواسته ما به تکامل برسیم، اما راهش چیست؟ نمی‌دانیم!» بنابراین اگر در احکام غیرعبادی، گذشته از اصولی چون عدالت و مصلحت، غایات دیگری نیز مدنظر بوده که ما نمی‌دانیم و نمی‌توانیم درک کنیم، پس معنا ندارد که بگوییم احکام غیرعبادی همگی متغیر است و ما امروز خود باید مصادیق عدالت و مصلحت را بیابیم. 5. آقای عابدینی می‌گوید: «اگر در موضعی یافتیم که معصوم تصریح کرده‌اند که این حکم، حکمی الی الابد است، طبعا به هیچ وجه قابل تغییر نخواهد بود» گویا ایشان گمان کرده‌اند برای اثبات جاودانگی احکام اسلامی باید در یکایک احکام به ثبات آن تصریح شده باشد، حال آنکه بدیهی است که در دین خاتم، بنا بر اصل اولی، کلیه احکام ثابت خواهند بودمگر آن که دلیلی بر خلاف آن باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.