Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر قرائت رسمی از دین

مصاحبه شونده:

(16 صفحه - از 17 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : دینی، سیاسی، حکومت، تکلیف، اسلام، قرائت رسمی از دین، وحی، عدالت، انسان، حقوق، اجتماعی، سیاست، احکام، سنت، پیام، پیام سیاسی و اجتماعی، انتخاب، تجربه، نظریه، عصر مدرنیته، کتاب، اجتماعی دین اسلام، سخن، عقل، دولت، سیاست و حکومت، زبان تکلیف سخن، جامعه، زبان تکلیف، احکام معاملات و سیاسات

متن زیر تلخیص دقیقی از گفت‌وگوی روزنامه ایران با آقای شبستری درباره کتاب جدیدالانتشارش با نام نقدی بر قرائت رسمی از دین می‌باشد. منظور ایشان از قرائت رسمی، قرائت فقهی ـ حکومتی است که در حوزه حکومت و سیاست با زبان تکلیف سخن می‌گوید. در عصر مدرنیته، به دلیل وجود گزینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، باید از «حق» انتخاب سخن گفت، نه از تکلیف. تنها پیام سیاسی و اجتماعی دین اسلام این است که عدالت باید تحقق پیدا کند. احکام معاملات و سیاسات در قرآن و سنت، تاریخ‌مند بوده و تنها مصالح موقت آن عصر یا محیط را تأمین می‌کرده است. مقتضای مسلمان زیستن ما در عصر حاضر این است که حقوق بشر را بپذیریم و آن را اساس سازمان‌دهی اجتماعی خود قرار دهیم.

خلاصه ماشینی: "اگر کسی معتقد باشد که خداوند حقایق و ضوابطی را برای حیات فردی و اجتماعی انسان فرو فرستاده و در عین احترام به اندیشه و تجربه انسان‌ها، آنان را ملزم به رعایت آن اصول کند و مؤمنان را فراخواند که برنامه‌های خود را به گونه‌ای طراحی یا گزینش کنند که در چارچوب ارزش‌های دینی و برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف مسلم اسلامی باشد، چگونه این اعتقاد به «گسست میان خدا و انسان» می‌انجامد و «هر معرفتی از اعتبار اصیل می‌افتد» و بالاتر اینکه «انسان متلاشی می‌شود» [ !؟] آیا تجربه دو دهه گذشته در جمهوری اسلامی و گسترش دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی نوین و بهره‌گیری از مدرن‌ترین اندیشه‌ها و ابزارها کافی نیست که این سخن را ابطال نماید؟ انصافا آیا کسی تا کنون چنین سخنی را از بزرگان دین و فقاهت یا از متولیان نظام جمهوری اسلامی شنیده است؟ 4. ایشان کلیه احکام معاملات و سیاسات را غیرثابت می‌داند و آنها را «قضایای خارجیه‌ای که تنها مصالح و مفاسد موقت آن عصر و سرزمین را تأمین می‌کرد»، می‌شمارد و حتی برای احکام عبادی نیز هیچ ثبات و اعتبار ابدی قائل نیست، بلکه معتقد است که «مجموعه احکام، شعائر، مفاهیم و ارزش‌های دینی همگی باید مولود و تابع تجربه سخن گفتن خداوند از طریق سنت دینی با مردم جامعه» باشد و تصریح می‌کند که «آنچه عامه مردم به صورت مفاهیم و ارزش‌ها و احکام عبادی و شعائر به آن پایبندی نشان می‌دهند، باید از تجربه ______________________________ 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.