Skip to main content
فهرست مقالات

نقد قانون گرایی افراطی

نویسنده:

(5 صفحه - از 56 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : قانون ،قانون‌گرایی ،عدالت ،افراطی ،اراده ،نظم ،حق ،خدا ،دوران نظم به دوران عدالت‌خواهی ،عقل ،اراده خدا ،انسان ،عرف ،نظریه اراده خداوند در قانون‌گرایی ،نظریه اراده انسان‌ها در قانون‌گرایی ،اراده خداوند ،خداوند ،حکومت ،نظریه ،دموکراسی ،نظریه اراده خدا ،اراده خداوند و اراده انسان ،منطق ،اراده خدا و اراده انسان ،نظریه اراده خدا و اراده ،احترام به قانون ،حاکمیت ،دوران نظم و حکومت قانون ،حکم ،نظام

نویسنده مقاله درصدد بیان این نکته است که قانون‌گرایی مرحله‌ای است ضروری و باید باشد، اما کافی نیست، بلکه در ادامه باید به جایی رسید که از دوران نظم به دوران عدالت‌خواهی هم وارد شویم. به نظر نویسنده محترم، ما اکنون در آستانه چنین تحولی قرار داریم. ایشان از قضات و حقوق‌دانان می‌خواهد به جای آن‌که مطیع محض نظام فرماندهی قانون باشند، به دنبال رسالت خود در تحقق عدالت باشند.

خلاصه ماشینی:

"2. نظریه دیگری که پذیرفتنی‌تر است و حتی بعضی آن را منطقی‌تر از دموکراسی دانسته‌اند این است که گرچه حاکمیت متعلق به خداوند است، اما به مردم و به انسان واگذار شده است و لذا مردم در چارچوب شریعت خداوند، حاکم بر سرنوشت خویش‌اند و می‌توانند آن گونه که صلاح می‌دانند خود را اداره کنند. 2. طبیعی است اگر منظور از قانون، قوانین موضوعه باشد، به هیچ وجه به خودی خود اصالت و اعتبار ندارد؛ بلکه اعتبار اصلی از آن امر برتری است که همان اراده خداوند است و خواست خدا نسبت به اجرای عدالت و سایر اهداف دین بر قوانین موضوعه مقدم است. اما اگر قانون را به قانون شرعی تعمیم بدهیم و احکام موجود در قرآن و سنت را نیز تحت شمول عنوان قانون درآوریم ـ هم‌چنان‌که در این مقاله نیز نویسنده محترم از این مبنا تبعیت کرده است ـ در آن صورت بحث صورت دیگری به خود می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.