چکیده:
آزادی و دموکراسی ایجابی بر پایه سه مقوله تفرد، تکثر و تحمل بنا
میشود و مؤلفههای انتخابات دموکراتیک را میتوان انتخابگری و انتخابپذیری،
انتقادگری و انتقادپذیری، رقابتگری و رقابتپذیری و پاسخدهی و
مسؤولیتپذیری بر شمرد. دموکراسی ایجابی در شرایط سیاسی تنگ و
انحصارطلبانه ایران قابل تحقق نیست و حضور گسترده مردم و جوانان در انتخابات
اخیر نشاندهنده رأی منفی مردم به رفتار و الگوهای سیاسی حاکمان است.
خلاصه ماشینی:
"تحمل نیز به معنای داشتن حداکثر ظرفیت و انعطافپذیری نسبت به آرا و افکار مخالف، کاتالیزور دو مقوله مهم «تفرد» که بر برابری انسانها و «تکثر» که بر تمایز انسانها نظر دارد، میباشد و ترکیب آن دو به حساب میآید؛ بنابراین، تحمل در تعامل میان دو فرد یا دو گروه مخالف معنا میدهد و سازگاری فعال شهروندانی است که در کنار هم و با حفظ و قبول اصول یکدیگر و پذیرش دگراندیشی و دگررفتاری به زیست سیاسی و اجتماعی اشتغال دارند.
بدیهی است سخن از دموکراسی ایجابی در چنین حیطهای سالبه به انتفای موضوع است و برای این منظور کافی است که به درصد بالای تملک قدرت از سوی مصادر غیر انتخابی که بعضا رأی سلبی از مردم دریافتهاند، نگاه کنیم، یا توجه کنیم به مجمعی انتصابی که علیرغم تصریح قانون، در جای مجلس قانونگذاری مینشیند و برتر از مجلس در کنار نهادی غیرانتخابی دیگر، مصوبات مجلس نمایندگان را به گونهای بیبدیل در مجالس جهان، بلااثر و قومی میکند.
6. در یک کلام، کارآمدی و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی بر این اصل مبتنی است که با حفظ چارچوب ارزشهای اسلامی و در راستای تحقق فضایل والای انسانی و اخلاقی، بتواند مشارکت، رقابت و مسؤولیتخواهی و مسؤولیتپذیری مردم و نخبگان اجتماعی را به طور آزادانه در جامعه تأمین کند؛ بنابراین همان طور که زیر پا نهادن اصول و ارزشهای اسلامی و اخلاقی و تقلید کورکورانه از الگوهای اجتماعی غرب برای جامعه ما ویرانگر و بدفرجام است، ایجاد محدودیتهای غیر ضروری و تنشها و تنگناهای سیاسی نا به جا و راندن نخبگان کارآمد به دلایل واهی، عدم پاسخگویی به مطالبات بهحق مردم و در نهایت تنگ کردن محدوده مشارکت عمومی، جملگی میتواند هم مشروعیت و حقانیت نظام را دچار تزلزل ساخته و هم کارآمدی و نفوذ معنوی آن را کاهش دهد."