Skip to main content
فهرست مقالات

اسلام، وحی و نبوت

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 56 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : بسط تجربه‌ی نبوی ،تجربه‌ی دینی ،تجربه‌ی نبوی ،سروش ،جناب آقای سروش ،دینی ،بسط تجربه ،احکام فقهی ،آقای دکتر سروش ،وحی الاهی ،خداوند ،آقای سروش ،شارع احکام فقهی پیامبر ،جناب سروش ،جناب ،خداوند بر قانون‌گذاری پیامبر ،الاهی ،پروسه‌ی وحی ،ادعای پیامبری ،جامعه‌ی پیامبر ،جامعه‌ی عربی ،اشاره ،فقهی اسلام ،شارع احکام ،تابع وحی ،تفسیر کنیم ،قانون‌گذاری پیامبر ،تابع پیامبر ،سخن می‌گوید ،بیرون وحی

در این گفت‌وگو آقای دکتر سروش تلاش کرده است با ارائه‌ی شواهد و قرائنی از قرآن، این فرضیه را به اثبات برساند که وحی همان تجربه‌ی دینی، و قرآن سخن پیامبر است؛ به همین جهت، همه‌ی لوازم تجربه و سخن بشری بر آن بار می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"آفتاب، ش 15 چکیده: در این گفت‌وگو آقای دکتر سروش تلاش کرده است با ارائه‌ی شواهد و قرائنی از قرآن، این فرضیه را به اثبات برساند که وحی همان تجربه‌ی دینی، و قرآن سخن پیامبر است؛ به همین جهت، همه‌ی لوازم تجربه و سخن بشری بر آن بار می‌شود. اشاره بخش اول: تحلیلی کلی فرضیه‌ی اصلی جناب آقای سروش در این گفت‌وگو و در مقاله‌ی «بسط تجربه نبوی»، که بعدا در قالب کتاب عرضه شد، و نیز در مقاله‌ی منتشرشده در مجله‌ی فصل و وصل (شماره‌ی 1) این است که وحی همان تجربه‌ی دینی است؛ از این رو، ویژگی‌های عمومی هر تجربه‌ی دینی را داراست: اولا، متأثر از باورها، سلایق، زبان، فرهنگ، علوم، آداب و رسوم رایج در جامعه‌ی خاص تجربه‌کننده است؛ ثانیا، عمومی و همگانی است و اختصاصی به پیامبران ندارد؛ و ثالثا، وابسته و متکی به شخص تجربه‌کننده می‌باشد و با تغییر در احوال روحی، عقلی و حتی جسمی او تغییر می‌کند. آیا از جای دیگری غیر از قرآن گرفته شده‌اند؟ از این رو، ایشان یا باید بپذیرند که دچار اشتباه متدولوژیک فاحش شده و مدعای ایشان بی‌اعتبار است، و یا باید بپذیرند که با توجه به آیات صریح قرآن، وحی پدیده‌ای الاهی و کلام خداوند است؛ نه کلام پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم . » با صرف‌نظر از مخالفت این نظر با آیات صریح قرآن و روایات و ادله‌ی عقلی در باب عصمت وحی، که همگی واضع شریعت و احکام فقهی را خداوند می‌دانند، پرسش این است که اگر وحی و قرآن تراوشات ذهنی پیامبر است، آقای سروش از کجا دریافته‌اند که خدا بر قانون‌گذاری پیامبر صحه گذاشته است؟ عقل عادی و عرفی و فلسفی که از راه‌یابی به این صحه‌گذاری ناتوان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.