Skip to main content
فهرست مقالات

بحران دولت های ایدئولوژیک

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 17 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : دولت‌های ایدئولوژیک ،ایدئولوژیک ،بحران هویت ،هنجاریابی ،گفت‌وگو به بحران‌هایی ،بحران هنجاریابی و بحران ،دولت‌های مدرن ،مدرن ،لیبرالی ،نظام جمهوری اسلامی ،بحران هنجاریابی ،گفت‌وگو ،بشیریه ،بحران کارآیی ،جمهوری اسلامی ،بشیریه بحران ،هنجاریابی و بحران توزیع ،دین اسلام ،آقای بشیریه ،جامعه‌ی سنتی ،دینی ،جامعه‌ی سیاسی ،ارزش‌های دینی ،ارزش‌های لیبرالی ،مردم‌سالاری دینی ،هنجاریابی سیاسی ،تأمین مصلحت ،ارزش‌های انسانی ،شیوه‌ی زندگی ،هنجارهای گرم

این گفت‌وگو به بحران‌هایی که دولت‌های مدرن، به ویژه دولت‌های ایدئولوژیک، با آن‌ها مواجه می‌شوند می‌پردازد. به نظر آقای بشیریه بحران مشارکت، بحران مشروعیت، بحران هویت، بحران کارآیی، بحران هنجاریابی و بحران توزیع عادلانه، دامن‌گیر جوامع در حال گذار است. دولت‌های لیبرال، در نظر ایشان، به راحتی از این بحران‌ها عبور می‌کنند، و دولت‌های ایدئولوژیک در برخورد با این بحران‌ها با دشواری‌هایی روبه‌رو هستند و بحران‌های تازه‌ای می‌آفرینند.

خلاصه ماشینی:

"بحران هویت طبعا در جوامع سنتی ناشی از پیدایش نمادها و شیوه‌های زندگی مدرن است، و دولت‌های ایدئولوژیک سعی می‌کنند با عرضه‌ی یک ایدئولوژی واحد و یک‌پارچه این بحران را پاسخ دهند و در واقع معنای تازه‌ای از زندگی ارائه دهند و در چارچوب آن معنا اقتدار خود حفظ کنند. به نظر می‌رسد که بحران کارآیی، محوری‌ترین بحران دولت‌های ایدئولوژیک باشد؛ به نحوی که تمامی بحران‌ها حتی بحرانی مانند بحران هویت در ارتباط متقابل با این بحران شکل می‌گیرند؛ علت آن نیز می‌تواند این باشد که در دنیای مدرن کارآیی، رابطه‌ی تنگاتنگی با مسئله‌ی مقبولیت عمومی دارد و نظامی که نتواند مثلا با ایجاد یک اقتصاد قوی حداقل نیازهای جامعه را تأمین کند نخواهد توانست مقبولیت عمومی یابد. مشکلی که این‌جا وجود دارد آن است که ما در ایران، دولتی داریم که تا حد زیادی واجد نهادهای مدرن است و می‌باید وظیفه‌ی تأمین مصلحت دولت ملی و تأمین کارآیی خود را در رأس اهدافش قرار دهد؛ در حالی که از سوی دیگر بر اساس وظیفه‌ای که از قبال انقلاب اسلامی بر عهده‌اش گذاشته شده می‌باید در گسترش اخلاق عمومی و حفظ اصول اسلامی و... پدیده‌هایی مثل کمونیسم و سوسیالیسم و انواع گوناگون نهادهای فرهنگی، مذهبی و غیره، بقایای جامعه‌ی سنتی هستند که در دنیای جدید عارض شدند؛ و به نظر می‌رسد ماشین عظیم تجدد که با موتور جهانی شدن در حال حرکت است این بقایا را نیز به تدریج از بین ببرد و جهانی یک‌دست بر اساس ارزش‌های انسانی، حقوق بشر، فردگرایی و سایر ارزش‌های لیبرالی پدید آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.