Skip to main content
فهرست مقالات

مراتب فقهی مخاطبان سینما

نویسنده:

(8 صفحه - از 67 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : سینما ،فیلم ،فقه ،هنر ،مخاطبان ،تأثیر هنر بر اخلاق مخاطبان ،فقهی مخاطبان سینما ،نفی سبیل ،حرمت ،زن ،حرام ،ضرورت ،قاعده نفی سبیل ،احکام ،تأثیر اخلاقی هنر و سینما ،مرد ،کارگردانان ،فیلم‌های سینمای اندیشه ،تولید ،تأثیر ،تلذذ ،صحنه‌هایی از فیلم ،جواز ،عقد شرعی ،قاعده ضرورت ،سکانس‌ها مشمول حکم حرمت ،رابطه ،سکانس فیلم ،احکام شرعی ،قاعده ضرورت و نفی سبیل

آیا می‌توان در صحنه‌هایی از فیلم برای نشان دادن واقعیت به مخاطب، روابطی را که شرعا حرام است نشان داد؟ نویسنده معتقد است که می‌توان با عقد شرعی بین بازیگران و یا با استناد به قاعده ضرورت یا نفی سبیل این عمل را شرعا مجاز دانست. وانگهی، تأثیر هنر بر اخلاق مخاطبان چندان قطعی نیست که بتوان بدین‌وسیله به حذف صحنه‌های یادشده پرداخت.

خلاصه ماشینی:

"پرسش فعلی ما درباره دیگر روابط زن و مرد در فیلم چون بوسه یا لمس و نیز عریان بودن بعضی از قسمت‌های بدن می‌باشد که بر اساس فیلمنامه ضروری هستند و به طور طبیعی ممکن است موجب تهییج شهوت و یا جلب نظر یا ریبه و تلذذ بینندگان شود. بنابراین از نگاه فقیهانه می‌توان بار دیگر پرسید که اگر ملاک حرمت تصاویر سینمایی حفظ ارزش‌های اخلاقی باشد با توجه به مباحث مطرح شده درباره تأثیرات یک فیلم هنری که به طور مستقیم بر ارزش‌ها و باورهای دینی و اخلاقی مخاطبان اثر نمی‌کند بلکه کاملا به پیش‌زمینه‌های ذهنی مخاطبان و تفسیرهای آنان باز می‌گردد، آیا نمی‌توان پرسید که به لحاظ قدرت درک و تشخیص مخاطبان گوناگون می‌توان تفاوت در حکم قائل شد و با تقسیم‌بندی مخاطبان، حکم شرعی را مترتب نمود؟ چنان که درباره حرمت حفظ و مطالعه کتب ضلال فقیهان فتوا به حرمت داده‌اند ولی برای گروهی که اهل تشخیص باشند این کار را جایز یا حتی واجب می‌دانند، در مسأله کنونی نیز می‌توان مخاطبان ویژه را با همین ملاک رخصت داد. آن‌جا که حضرت یوسف علیه‌السلام عاجزانه خود را ناتوان می‌شمارد و به خدای خویش پناه می‌برد و «و ما أبرئ نفسی إن النفس لأمارة بالسوء» (1) می‌گوید، چگونه نویسنده محترم باجرأت و جسارت از عدم تأثیر این صحنه‌ها بر بزرگسالان سخن می‌گوید؟ وانگهی، ایشان گمان کرده است که برای ممنوعیت اخلاقی یا حرمت شرعی در این گونه موارد لزوما باید به طور یقین چنین تأثیرات مخربی را اثبات کرد، حال آن‌که احتمال عقلایی و قابل توجه نیز کافی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.