خلاصه ماشینی:
"مردمسالاری، 7/8/81 نویسنده، نخست با اشاره به خاستگاه فلسفه و بحثهایی که در این زمینه مطرح است، تلاش گروهی از تاریخنویسان غربی را که میکوشند یونان را خاستگاه همه دانشها، به ویژه فلسفه، معرفی کنند، بیحاصل میخواند و سپس مراد از «فلسفه اسلامی» را بیان میکند: مراد از فلسفه اسلامی، فلسفهای نیست که به قید اسلامی شدن، مقید شده باشد؛ چرا که در آن صورت، آن قید جزو موضوع فلسفه نیز خواهد بود؛ درحالیکه موضوع فلسفه موجود بدون هرگونه قید و شرط است.
نویسنده، پس از اشاره به استدلالهای کسانی که به وجود فلسفه اسلامی، به عنوان یک مکتب فکری مستقل، معتقدند، از گروه دیگری یاد میکند که بهطور ضمنی یا صریح، منکر فلسفهای به نام فلسفه اسلامی شدهاند.
گروه دوم وجود فلسفه اسلامی را، از اساس، منکر نیستند؛ بلکه تنها نمیخواهند بر این نظام فکری، نام فلسفه گذارده شود و مسائل این نظام فکری را در وفق دادن دین و فلسفه منحصر میدانند."