چکیده:
به بهانه ترجمه کتاب دین، جهانی شدن و جهان سوم گردآوری جف
هینس با مترجم آن گفتوگویی انجام شده است که خلاصه آن تقدیم میگردد. وی
معتقد است که تنها رویکردی که توانسته است پدیده جهانی شدن را به زیبایی
تبیین نماید، پستمدرنیسم است. اگرچه جهانی شدن محلی را برای حضور ادیان
در گستره جهانی باز کرده است اما با توجه به نگاه پستمدرنیستی، این محل
پتانسیل و توانایی لازم برای سیطرهطلبی یک ایدئولوژی واحد بر سایر
ایدئولوژیها را ندارد.
خلاصه ماشینی:
"اگرچه جهانی شدن محلی را برای حضور ادیان در گستره جهانی باز کرده است اما با توجه به نگاه پستمدرنیستی، این محل پتانسیل و توانایی لازم برای سیطرهطلبی یک ایدئولوژی واحد بر سایر ایدئولوژیها را ندارد.
با توجه به تقسیم بندی شما از فرهنگ در منظر جهانی شدن (ارزشی، مصرفی، هویتی، مجازی و دینی) در این کتاب بر کدام تعریف از دین در مجموعه فرهنگ تکیه شده است؟ جف هینس که گردآوری کننده مقالات این کتاب است، تعریفی دقیق و جامع از دین ارائه نداده است.
اینجاست که نگاه پستمدرنیستی به قضایا مطرح میشود و اینکه نوسازی به عنوان یک فرا روایت حق تحمیل دیدگاهها و ارزشهای خود را بر دیگر فرهنگها ندارد و ادیان هم حق تنفس و پویایی در این فضای فرهنگی و سیاسی را دارند.
با این تفاسیر رابطه جهانی شدن و پستمدرنیسم را چگونه تعریف میکنید؟ اگر چه جهانی شدن محملی برای حضور و نقشآفرینی ادیان در گستره جهانی باز کرده است، اما از سوی دیگر با توجه به نگاه پستمدرنیستی، این محمل پتانسیل و توانایی لازم برای سیطرهطلبی یک ایدئولوژی واحد بر سایر ایدئولوژیها را ندارد.
این رویکرد ازآنرو که جزماندیشیهای مدرنیسم را به چالش میگیرد و به فرهنگها و ظرفیتهای فرهنگی منطقهای (1) در کنار الزامهای جهانی (2) توجه میکند، بسیار مغتنم و شایان دقت است، اما خود دچار کاستیها و محدودیتهایی است که در یک تحلیل جامع باید سخت از آن دوری کرد."