خلاصه ماشینی:
"اصولا در بررسی تحولات صنعت فرش ایران میتوان دریافت که بیرقیب بودن ایران در صادرات فرش به مدت سالیان متمادی و پرمشتری بودن فرش ایرانی در سالهای گذشته موجب غفلت متولیان این صنعت از بازاریابی صحیح برای این کالای فرهنگی،هنری و اقتصادی شده براساس آخرین آمار 04 الی 56 درصد فرشهای بافته شدهی چینی،طرح ایرانی دارند (به تصویر صفحه مراجعه شود) است.
». صنعت فرشبافی در گذشته توسط بخش خصوصی اداره میشد و تجار فرش با توجه به تواناییها و قدرت ابتکار خود راههایی را برای تولید و صادرات بهتر یافته بودند در این میان دولت با دخالتهای بیجا و واگذار نمودن امور تولید و فروش فرش به برخی از نهادها و مؤسسات دولتی اختلال شدیدی در بازار فرش ایجاد کرد که ضربان ناشی از آن را چندین سال است که تحمل میکنیم و با وجود اینکه در دو سال اخیر دولت نیز متوجه مشکلاتی که خود برای صنعت فرشبافی به وجود آورده بود شد و سعی کرد از ناهماهنگیها و بیبرنامگیهای موجود در مؤسسات و نهادهای ذیربط بکاهد و وزارت بازرگانی را به عنوان متولی فرش تعین کند باز هم خسارت ناشی از این دخالت اشتباه صنعت تولید و فروش فرش را میآزارد.
مقابل به مثل در غیبت کپیرایت نکتهی مهم دیگر اینکه مسئولان کشور کمترین تلاشی برای ثبت جهانی فرش به نام ایران و محفوظ نگه داشتن حقوق معنوی آن صورت ندادهاند و نتیجه آن شد کشورهای آن سوی اقیانوس هند فرش خود را (به تصویر صفحه مراجعه شود) با نام Persian-carPet و با استفاده از طرحها و نقشهای ایرانی تولید و عرضه میکنند."