چکیده:
این مقاله ضمن ارائه تعاریفی از مفهوم سکولاریسم، به نقد و بررسی تلقیهای
موجود در بین متفکران عرب و مسلمان نسبت به این واژه میپردازد و معتقد است که معمولا
اینگونه مفاهیم از متن تجربی غربی جدا شده و بدون توجه به رابطه این مفهوم با سایر
مقولات نظری و نتایج عملی آن در فرهنگ غرب مورد بحث قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"گوناگون، 8 و 15/6/82 چکیده: این مقاله ضمن ارائه تعاریفی از مفهوم سکولاریسم، به نقد و بررسی تلقیهای موجود در بین متفکران عرب و مسلمان نسبت به این واژه میپردازد و معتقد است که معمولا اینگونه مفاهیم از متن تجربی غربی جدا شده و بدون توجه به رابطه این مفهوم با سایر مقولات نظری و نتایج عملی آن در فرهنگ غرب مورد بحث قرار میگیرد.
تعریف هالیوک از سکولاریسم، بازنمایی موقعیت و مرحله فرآیند سکولاریزاسیون در غرب سده نوزدهم میباشد، اما فرآیند تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و دگرگونیهای شگرفی که در نهاد دولت و عرصه زندگی اجتماعی رخ داد، در سده بیستم افزایش یافته و در نیمه دوم این قرن به اوج خود رسید.
در این مرحله از بسط دولت مدرن که سلطه حاکمیت در جزئیترین مسائل زندگی خصوصی انسانها دخالت کرده و چگونگی روابط جنسی، مناسبات پدران، مادران و فرزندان و حتی تصویر و تصور انسان و شهروندان از خویش را متأثر میکرد، دیگر جایی برای تعریف سکولاریسم به عنوان نظریه جدایی دین از دولت باقی نمیگذاشت و آن را بلا مفهوم، بلکه بلاموضوع میکرد.
جا داشت نویسنده محترم که در صدد بیان مبانی سکولاریسم بوده است، این بنیادهای فلسفی را باز مینمود تا معلوم شود که آیا سکولاریسم همزاد و همسو با مبانی مادیگرانه مدرنیسم نیست؟ خلاصه آنکه نشان دادن خصلت تمامیتطلب و کلینگر سکولاریسم و شکستن مرز حریم خصوصی و ورود به شخصیترین عرصههای زندگی بشر و تبیین چرایی این ویژگی باید در هر بحث جدی از سکولاریسم مطمح نظر قرار گیرد."