Skip to main content
فهرست مقالات

عقل خود بنیاد

نویسنده:

(6 صفحه - از 34 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : ائمه معصومین علیهم‌السلام معارف قرآن، عقل، قرآن، اسلام، معارف، فلسفه، فیلسوفان اسلامی در فهم حقایق، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه، اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه معصومین، تعالیم

این مقاله درصدد اثبات این نکته است که فیلسوفان اسلامی در فهم حقایق و واقعیات، راهی خطا را پیموده‌اند و به جای اعتماد و تکیه بر تعالیم وحیانی، از فلسفه یونان بهره گرفته‌اند. این در حالی است که انبیا و اولیا الاهی و به خصوص پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه معصومین علیهم‌السلام معارف قرآن و روایات را یگانه راه رسیدن به حقایق و پیروی از مکاتب و افکار دیگر را ضلالت دانسته‌اند. از دیدگاه نویسنده، اصولا دلیل پیدایش فکر فلسفی در جهان اسلام، به انگیزه دور کردن اذهان مسلمانان از تعلیمات قرآنی و به خصوص مکتب اهل بیت علیهم‌السلام بوده است.

خلاصه ماشینی:

"علی علیه‌السلام ، آل او و شیعیان دین‌شناس و سلحشور همواره، از قرآن مانند عظیم‌ترین رشته کوه‌ها، محافظت می‌کردند و از سر دار تا زیر تیغ جلاد، دست از قرآن و علی علیه‌السلام برنداشتند و سنگر معارف قرآنی را از دستبرد التقاط، امتزاج و انحطاط، حفظ و نگهبانی کردند؛ به طوری‌که از هشام‌بن‌حکم، از شاگردان امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام ، مردود کردن (بعضی از) فلسفه(ها) آغاز گشت و سپس، دیگر شاگردان ائمه طاهرین علیهم‌السلام (حدود 70 تن) در رد فلسفه، کتاب‌ها نوشتند؛ آن هم در نیمه دوم تاریخ امامت که تقریبا در هر سال یک کتاب، به وسیله شاگردان و اصحاب ائمه، در رد فلسفه و افکار التقاطی و بیگانه و تهاجم‌های فرهنگی به قرآن و اسلام نوشته شده است. گرچه بسیاری از مکاتب در فلسفه‌های غربی، شالوده و اساس خود را بر نوعی بیگانگی از معارف وحیانی بنا ساخته‌اند، اما، فلسفه اسلامی با این پیش‌فرض که عقل انسانی نمی‌تواند بدون بهره گرفتن از آموزه‌های وحیانی، به کشف تمامی حقایق و واقعیات نایل آید، درصدد است تا علاوه بر بهره‌گیری از نیروی فکر و تعقل، از این موهبت برای فهم بهتر معارف وحیانی و تعالیم قرآن و سنت بهره گیرد. 6. نویسنده، این سخن مرحوم علامه طباطبایی را که فرموده‌اند: «ترجمه فلسفه یونانی در حکومت‌های معاصر با ائمه اطهار علیهم‌السلام به انگیزه مقابله با اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده است»، دلیل بر ناصواب و باطل بودن و افکار فلسفی دانسته‌اند؛ اما، باید توجه داشت که گرچه ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام در بعضی قسمت‌های خود، از همین جریان‌ها آغاز شده است، اما، شروع و به خصوص ادامه آن، چنین تحلیلی را برنمی‌تابد و نمونه روشن آن، سخن مرحوم علامه طباطبایی است که به رغم ارادت و شیفتگی علمی و عملی به مکتب قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام ، خود، فیلسوفی بزرگ بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.