چکیده:
هدف از انجام این پژوهش،توصیف و ارزیابی کیفی پایاننامههای رشتهء تربیتبدنی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای مراکز آموزش عالی کشور از سال 1357 لغایت 1378 است. روش تحقیق مطالعهء حاضر،روش توصیفی و از نوع میدانی است.جامعهء آماری شامل 743 پایاننامهء دورهء کارشناسی ارشد و دکتری است.برای شناسایی جامعهء آماری به کتابخانهء دانشگاههایی که دارای دورهء تحصیلات تکمیلی بودند،مراجعه و اطلاعات لازم جمعآوری گردید.209 نمونهء آماری بهطور تصادفی با توجه به سهمیه،گرایش،سال دفاع و...انتخاب شدند.اطلاعات موردنظر در وضعیت کیفی پایاننامهها با استفاده از پرسشنامهء پایا ṣ(a-0/97) روا و عینی (r-0/8) جمعآوری گردید. پرسشنامههای مذکور دارای 125 سؤال در مورد پانزدهء مؤلفهء اساسی و مهم پایاننامهها بود،مؤلفههایی که مورد بررسی قرار گرفتند،عبارتاند از:عنوان، مقدمه،تعریف مسئله،اهمیت،اهداف،فرضیه،محدودیتها،واژگان،پیشینه، روششناسی،تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از آمار توصیفی و استنباطی چون کراسکال والیس و -U من ویتنی استفاده شد. براساس نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها،میان امتیاز کلی در 15 مؤلفهء پایاننامههای مراکز آموزش عالی ازنظر آماری تفاوت معنیداری ملاحظه شد.آزمونهای تعقیبی نشان داد که دانشگاههای تربیت مدرس،گیلان و رازی نسبت به برخی دانشگاهها امتیاز بالاتری بهدست آوردند.
خلاصه ماشینی:
"* دکتر حسن خلجی استادیار دانشگاه اراکچکیده هدف از انجام این پژوهش،توصیف و ارزیابی کیفی پایاننامههای رشتهء تربیتبدنی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای مراکز آموزش عالی کشور از سال 1357 لغایت 1378 است.
بدین جهت تحقیق حاضر تلاشی برای توصیف و ارزیابی کیفی پایاننامههای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تربیت بدنی مراکز آموزش عالی کشور است که دارای یک سلسله اهداف اختصاصی است که به صورت پرسشهای تحقیق مطرح میشود که محقق در صدد دستیابی به پاسخ آن در طی تحقیق زیر است: 1)نحوهء ارزیابی پایاننامهها چگونه است؟ 2)میان ارزیابی پایاننامههای مراکز آموزش عالی مختلف کشور از نظر آماری تفاوت معنیداری وجود دارد؟ 3)میان ارزیابی پانزده مؤلفهء پایاننامههای مراکز مختلف از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد؟روششناسی پژوهش در این پژوهش سعی شده است اطلاعات مربوط به پایاننامهها،با مراجعه به اسناد و مدارک مربوط در گروهها و دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی جمعآوری شود.
(Kwt-21/74ṣP-0/005) آزمون تعقیبی نشان داد که دانشگاه تربیت مدرس در این مؤلفه نسبت به برخی مراکز بالاتر هستند.
میان مراکز آموزش عالی مختلف در امتیاز مؤلفهء فوق ازنظر آماری تفاوت معنیداری وجود دارد .
(Kwt-22/44ṣP-0/004) آزمون تعقیبی نشان داد که دانشگاههای گیلان و تربیت مدرس در این مؤلفه نسبت به برخی مراکز بالاتر هستند.
(Kwt-14/37ṣP-0/073 آزمون تعقیبی نشان داد که دانشگاه گیلان نسبت به برخی مراکز در این مؤلفه بالاتر است.
2)دانشگاههایی که سابقهء کمتری دارد مانند دانشگاه گیلان به دلیل داشتن فراونی پایین و مآلا انحراف معیار کم:به علاوه عامل استفاده از تجارب سایر مراکز آموزش عالی در بالا بردن کیفیت و امتیاز پایاننامههای آنها نقش مؤثری داشته است."