چکیده:
هدف:در این پژوهش آزمون هشتگانه راکتی (ROT) معرفی و روایی منطقی و محتوای این آزمون برای تمام رشتههای راکتی و نیز روایی معیار و پیشبین آن برای رشته بدمینتون بررسی میشود. روش:200 دانشآموز دختر(10 تا 12 سال)به صورت خوشهای هدفدار انتخاب و با انجام تستهای آنتروپومتریک جهت بدمینتون غربال اولیه شدند.از 32 نفر برتر ROT به عمل آمد.سپس 18 نفر از آنها در یک دوره 8 هفتهای آموزش بدمینتون شرکت داده شدند.در پایان دوره آموزشی از آزمودنیها 3 نوع آزمون به عمل آمد:مسابقه بدمینتون،آزمونهای مهارتی لوخارت مک فرسن بدمینتون،و ROT مجدد.همچنین از 28 دانشجوی دختر(18 تا 22 سال)شرکتکننده در کلاس بدمینتون آزمونهای مهارتی و ROT به عمل آمد. یافتهها:ضریب عینیت ROT توسط 3 داور که همزمان به آزمودنیها نمره داده بودند،برابر 9995/0به دست آمد.ضریب پایایی برای 4 بار تکرار تست در خلال 8 هفته آموزش برابر 90/0بود.با استفاده از دانشآموزان،روایی پیشبین برابر 51/0الی 56/0و روایی معیار برابر 58/0به دست آمد.زمان پیشآزمون برابر(31-+)147 و پسآزمون برابر(9-+)113 ثانیه بود (1.../0> P ).این موضوع نشان میدهد که آزمون به خوبی به سطح مهارت بدمینتون حساس است. نتیجهگیری:عینیت بالای 99/0مؤید آن است که ROT از حیث داوری ساده است و با عینیت بالایی قابلیت اجرا دارد.با توجه به فاصله زمانی دو ماهه بین پیش و پسآزمون،ضریب پایایی 90/0رضایتبخش است.10/0جابجایی در نمرات آزمون میتواند مربوط به تفاوتهای فردی مربوط به سرعت رشد و استعداد یادگیری در طول 2 ماه مرتبط باشد.با توجه به عوامل متعدد دخیل در استعداد ورزشی و شکوفایی آن،ضرایب روایی بالاتر از 50/0برای تستهای استعدادیاب مناسب ارزیابی میشوند.اطلاعات به دست آمده در این تحقیق همسو بوده و پیشنهاد میکنند ROT ابزار استعدادیاب مناسبی برای ورزش- های راکتی است و به خصوص برای استعدادیابی بدمینتون قابل توصیه می- باشد.این آزمون در حال حاضر منحصربهفرد و بدون رقیب است.
خلاصه ماشینی:
"اطلاعات به دست آمده در این تحقیق همسو بوده و پیشنهاد میکنند ROT ابزار استعدادیاب مناسبی برای ورزش- های راکتی است و به خصوص برای استعدادیابی بدمینتون قابل توصیه می- باشد.
مشکلاتی که به همراه دورههای آموزشی و تمرینی مطرح میشوند و در استعدادیابی اختلال ایجاد میکنند به این قرار است:1-امکان ندارد که بتوان طول دورهها،توانایی مربیان،و کیفیت تجهیزات و تأسیسات را برای همه آزمودنیها در یک جمعیت بزرگ یکسان نمود،در صورت امکان نیز هزینهها به اندازهای بالاست که معمولا"نظامهای ورزشی قادر به پرداخت آن نیستند.
برای ایجاد امکان مقایسه نتایج کودکان با جوانان،از 27 دانشجوی دختر(18 تا 22 سال)دانشگاه اصفهان که در حال گذراندن واحد 2 بدمینتون بودند نیز پس از گرفتن رضایتنامه آزمونهای مهارتی بدمینتون (13،14،و 15)و ROT به عمل آمد.
اصولی که هنگام طراحی آزمونهای هشتگانه بهطور منطقی مدنظر بوده و رعایت شده،عبارتند از: 1-آزمون جامع است،یعنی در آن همه حرکات پایهای که مورد نیاز ورزش هدف است به نوعی وجود داشته باشد،طوری که بتوان نمره آن را نمره آمادگی حرکتی یا حرکتپذیری فرد برای آن ورزش دانست.
برای رعایت این اصل،حرکاتی در آزمون گذاشته شدند که همه افراد معمولی قادر به اجرای بدون خطای آنها باشند، ولی سرعت اجرا براساس تفاوتهای فردی مختلف باشد.
جدول 6 ضرایب همبستگی مربوط به آزمون ROT و مجموع نمرات آزمونهای مهارتی را برای این افراد نشان میدهد.
بهطور کلی اطلاعات به دست آمده در این تحقیق،ضمن تأیید روایی منطقی و محتوای ROT ،پیشنهاد میکند که این آزمون ابزار مناسبی برای رشتههای راکتی به طور اعم و رشته بدمینتون بهطور اخص است."